Det er 100 år siden Sven Hennig-Olsen vendte hjem til Sørlandet fra Chicago med en drøm om å lage is.
Siden den gang har Hennig-Olsen vokst til å bli en suksessfull norsk merkevare, med en produksjon på 32 millioner liter iskrem årlig.
150 millioner enkelt-is selges hvert år fra fabrikken i Kristiansand.
– Våre største bestselgere gjennom tidene er krones-is jordbær og sjokolade, og sandwich. Og nordmenns favorittsmak er sjokolade og karamell forteller Paal Hennig-Olsen, tredje generasjons leder av Hennig-Olsen Is.
– Tørre å følge drømmene sine
– Bare i mai regner vi med å selge over 20 millioner is. Og det er mai, selve iskrem-måneden, at vi fyller 100 år som selskap.
Som en del av feiringen vil Hennig Olsen Is donere en kunstgave til byen og Kristisand Kommune.
Det skal også settes opp et eget teaterstykke om Hennig-Olsen Is på Kilden i Kristiansand lørdag 25.mai.
– Jubileumsforestillingen “Det store iskremeventyret” forteller om hvordan Hennig-Olsen Is ble til, det er jo faktisk et lite eventyr i seg selv. Historien som blir utspilt handler om iskrem, men kanskje aller mest om å tørre å følge drømmene sine, slik min far gjorde – og hans far før det, sier Paal Hennig-Olsen, tredje generasjons leder av Hennig-Olsen Is.
Haaland-isen
Hundreårsfeiringen fikk en tyvstart med lanseringen av Haaland-isen tidligere år.
Isen føyer seg i rekken av fotball-iser fra Hennig-Olsen, og har allerede rukket å skape stor interesse blant fans nasjonalt og globalt.
– Vi har fått bestillinger fra «hele verden» av folk som vil ha Haaland-is i nærbutikken sin, men denne er eksklusiv for oss nordmenn, smiler Hennig-Olsen.
Han røper at Haalands kollega i Manchester City, Jack Grealish, har lagt inn ønske om å få smake Haaland-isen:
– Vi skal se om vi får sendt over en batch med Haaland-is til Manchester som en del av feiringen.