Kundeservicedagene 2024 er rett rundt hjørnet, og Steinar B. Christensen deler tips til hvordan du kan få best mulig nytte ut av å delta på konferanser.
Før konferansen
Under konferansen
For å maksimere utbyttet av konferansen, er det viktig å være aktiv også i pausene. Lag gjerne en liste over bedriftene og personene du ønsker å komme i kontakt med.
– Selv om det kan høres motstridende ut å ha aktive pauser, er dette en av de beste tidene for nettverksbygging, forklarer Christensen.
Bruk også pausene til å besøke utstillerne. Se hvilke utstillere som er mest relevante for deg, planlegg hvem du skal besøke og knytt en personlig kontakt på standen.
Dette er en glimrende mulighet til å få produktoppdateringer og lære om nye tjenester som kan være nyttige for din virksomhet.
Det viktigste er å snakke med folk og ikke være en passiv deltaker.
– Alt handler om å snakke med folk, understreker han.
Benytt enhver anledning til å knytte nye kontakter, dele erfaringer, utveksle visittkort eller kontaktdata. Husk at de mest verdifulle relasjonene ofte skapes i uformelle settinger, som nettopp pauser.
– Ved å være aktiv og engasjert, øker du sjansene for å bygge nye og spennende relasjoner som kan være til nytte i ditt fremtidige nettverk, legger Christensen til.
Etter konferansen
Etter konferansen er det viktig å følge opp med de kontaktene du har opprettet. Ring eller send en e-post til de du har snakket med, referer til samtalene dere hadde, og foreslå et møte for å fortsette dialogen – gjerne digitalt.
– Det kan være lurt å gjøre det 1-2 uker etter konferansen. Planlegg gjerne tid i kalenderen før du reiser på konferansen, råder Christensen til.
Når du kommer tilbake til kontoret, del også erfaringene dine med kollegene. Selv om det ikke er mulig å sende alle til konferansen, kan verdien av deltakelsen maksimeres ved å formidle det du har lært.
– Arranger en halvtimes oppsummering der du går gjennom de viktigste punktene fra konferansen, inkludert trender, ny teknologi, og bedrifter dere kan lære av, foreslår Christensen.
Det kan også være nyttig å diskutere foredragsholdere som kunne være interessante å invitere til deres egen bedrift.
Denne interne delingen sikrer at kunnskapen og innsiktene fra konferansen blir bredt tilgjengelige og nyttige for hele teamet.
– Gjennom en slik systematisk oppsummering kan dere sikre at investeringen i konferansedeltakelsen gir maksimal avkastning i form av ny kunnskap og potensielle samarbeidspartnere, avslutter Christensen.