Konversasjons-AI fremstår som en naturlig utvidelse av ChatGPT. Det er forståelig at hvis du kan føre en samtale med en AI-assistent ved hjelp av tekst, kan du også snakke med den ved hjelp av stemme.
Ekte konversasjons-AI har ikke hatt samme oppslutning som tekst-variantene. Likevel har taleassistenter som Alexa og Siri kunne forstå grunnleggende elementer av menneskelig språk, men deres programvare for talegjenkjenning og AI-analyseverktøy var begrenset. Dermed var normale og flytende samtaler vanskelig å oppnå.
Dette problemet mener Bland.Ai at deres tale-robot løser ved hjelp av AI.
Mer personlige kundeopplevelser
– Hvis besøkende på nettsiden din ved hvert berøringspunkt hadde muligheten til å snakke med deg, stille spørsmål og bygge tillit til ditt produkt eller tjeneste, ville ikke bare flere av dem bli kunder, men disse kundene ville også fortsette å kjøpe fra deg over lengre tid, skriver de om produktet.
De forteller videre at et AI-telefonnummer er mer engasjerende og leverer mer personlige kundeopplevelser.
Når en kunde besøker nettstedet ditt, kan de ha mange av spørsmål. Fra «hva gjør dette selskapet?» til «kan de løse problemet mitt?» til «hvor mye koster det?» og «har de billigere konkurrenter?»
Ved å tilby en AI-telefonlinje for besøkende å ringe, kan kunder umiddelbart stille spørsmål, få svar og ta kjøpsbeslutninger.
Usikkerhetsmomenter
Mange bedrifter er usikre på dette med en tale-robot av flere grunner.
Hvis en AI som representerer din bedrift sier noe støtende, uhøflig eller unyttig til en kunde, hvordan vil det påvirke kundenes oppfatning av din bedrift?
Som et resultat krever de fleste merker omfattende observasjon av hver interaksjon AI-en har med deres kunder, noe som gir dem full innsikt i hver samtale og muliggjør at de kan flagge og forbedre AI-ens prompter.
Hvordan vil det påvirke kundenes oppfatning av din bedrift?
En annen utfordring mange bedrifter møter når de legger til AI stemmechat, er å vite hvordan de skal gjøre AI-en god i samtale. Som standard mangler store språkmodeller en kontekstuell forståelse av hvordan vanlige mennesker snakker under samtaler.
Dette har å gjøre med måten de fleste store språkmodeller er trent på. Dessverre resulterer dette i at de fleste selskaper blir stående i stikken fordi de ikke vet hva de riktige promptene er.
AI-agenter løser kundeserviceproblemer
Plattformer for konversasjons-AI gjør det mulig for alle bedrifter å opprette AI-telefonagenter som lærer bedriftens kunnskapsbase og kan løse kundenes problemer.
Samtidig kan slike konversasjons-AI-løsninger drive kundeoppdateringer og varsler for å forhindre frafall og øke gjentatte kjøp.
– Kunsten å gjøre konversasjons-AI utmerket ligger imidlertid i selve kunnskapsbasen du gir den, skriver selskapet.
Når bedrifter har store datasett med informasjon om kunder og produkter, blir konversasjons-AI betydelig bedre.
Den kan spesifisere nøyaktig hva en bruker ønsker basert på deres smak. Den virtuelle agenten kan også få tilgang til og oppdatere kunders bestillinger, slik at de får nøyaktig det de trenger.
Fremtiden
Ettersom maskinlæringseksperter bryter ny grunn innen naturlig språkbehandling og dyp læring, vil det oppstå en ny bølge av kraftfulle AI-applikasjoner.