Bjarte Lyssand, partner i CustomerTrends.
Bjarte Lyssand, partner i CustomerTrends. FOTO: Ida Amalea Furseth

Hatt OpenAI chatbot i 1 måned: – Dette er fremtiden

CustomerTrends har nå hatt en OpenAI chatbot i bruk i en måned, og erfaringene så langt er svært lovende. Vi har tatt en prat med Bjarte Lyssand, partner og seniorrådgiver i selskapet, for å høre mer om deres erfaringer.

Erfaringene fra CustomerTrends viser at AI-chatboter kan være et verdifullt verktøy for å forbedre kundeservice.

– Betydelig effektivisering av arbeidsprosesser

Allerede etter én måned har chatboten håndtert hundrevis av henvendelser.

– Vi har fått spørsmål om alt mellom himmel og jord, sier Lyssand.

Selv om de fleste henvendelsene kommer på dagtid, er en av de største fordelene med chatboten at den er tilgjengelig døgnet rundt.

Stor fordel

– Det å være tilgjengelig hele tiden er en stor fordel, påpeker han.

En av de mest påfallende fordelene med chatboten er hvordan den har spart tid for de ansatte.

– Chatboten har hjulpet oss med å håndtere hundrevis av henvendelser, noe som har frigjort tid for oss mennesker til å fokusere på andre oppgaver, forklarer Lyssand.

Han forteller at dette har ført til en betydelig effektivisering av arbeidsprosesser.

Innsikt og kostnadseffektivitet

Chatboten har også gitt verdifull innsikt i hva kundene er opptatt av.

– Spørsmålene vi får, gir oss innsikt i hva kundene våre er interesserte i. Vi bruker denne innsikten til å forbedre nettsidene våre, forteller Lyssand.

Han syns denne typen data er uvurderlig for kontinuerlig forbedring og tilpasning av innholdet på nettsiden.

Han trekker likevel frem kostnadseffektiviteten som en av de mest slående fordelene.

– Kostnadseffektiviteten er helt ekstrem. Allerede etter én måneds bruk er kostnaden per henvendelse nede i noen få øre, forteller Lyssand.

Dette gjør chatboten til et svært konkurransedyktig verktøy, både i forhold til kostnad og effektivitet.

Ingen hallusinasjoner

En av de største bekymringene med AI-chatboter har vært muligheten for at de kan «hallusinere» – altså dikte opp ting som ikke er sanne.

Men CustomerTrends har ikke opplevd dette problemet.

– Vi har ikke opplevd hallusinasjoner eller feil. Chatboten har ikke diktet opp ting vi ikke kan stå inne for, forsikrer Lyssand.

Han forteller derfor at den frykten de hadde i forkant har vist seg å være ubegrunnet, og har nå en høyere grad av tillit til teknologien.

Utfordringer

Selv om erfaringene stort sett har vært positive, trekker han også frem noen utfordringer.

– Av og til kan det ta litt tid for chatboten å svare, noe som går på serverkapasitet og lignende, sier Lyssand.

En annen utfordring er at chatboten ikke alltid klarer å fange opp salgsmuligheter like godt som en erfaren selger.

– Noen ganger ser vi at en erfaren person kan fange opp salgsmuligheter som chatboten ikke helt får med seg. Dette må vi følge opp i etterkant, forklarer han.

Mye å vinne

Lyssand avslutter med en oppfordring til andre som er interessert i å ta i bruk AI-chatboter.

– Vi oppfordrer alle som er interessert til å ta kontakt, sier han.

Hva påvirker opplevd kundeservicetilfredshet (OKS)?

Erfaringene fra den første måneden med OpenAI chatbot har vist at det er mye å vinne på å integrere denne typen teknologi i kundeservice.

– Dette er fremtiden, og dersom man ikke er tilpasninsdyktig vil konkurrentene dine gå forran. Grip sjansen, forteller Lyssand avslutningsvis.


CustomerTrends eier Kundeserviceavisen.