Brukere av Facebook og Instagram har den siste tiden mottatt varsel fra Meta om at selskapet fra 26. juni vil bruke bilder, innlegg og annen informasjon fra brukerne til å trene egne KI-modeller.
– Dette haster
Hvis du ikke ønsker å være en del av selskapets treningsdata, må du søke selskapet om å slippe.
Denne prosessen er bevisst gjort vanskelig gjennom manipulerende designgrep og uklar informasjon, mener Forbrukerrådet.
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket. FOTO: Forbrukerrådet
De sier dette er et klart brudd på personopplysningsloven og kravene til hvordan personopplysninger skal behandles, og klager nå inn Meta til Datatilsynet.
– Meta mangler lovlig grunnlag til å behandle brukernes personopplysninger til å trene opp KI-modeller. At selskapet i tillegg med overlegg har gjort det vanskelig å takke nei er også etter vår mening klart i strid med kravene i loven, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Ikke noen vei tilbake når selskapet først har begynt
– Vi ber nå Datatilsynet vurdere lovligheten ved Metas praksis og sikre at selskapet opptrer i tråd med lovpålagte krav, forteller Blyverket.
– Dette haster, da det ikke er noen vei tilbake når selskapet først har begynt å trene modellene på brukernes innhold, legger hun til.
Svært problematisk
Klagen er utformet i samarbeid med personvernorganisasjonen NOYB, og blir sendt til både det norske datatilsynet og flere andre datatilsyn i Europa.
– Her bør også myndighetene komme på banen å sikre at teknologiselskapene blir holdt ansvarlig, ikke minst ved at tilsynene er rustet til å møte utfordringene som kunstig intelligens medfører.
Si nei til Meta
Datatilsynet har tidligere fortalt at de har mulighet til å stoppe Meta hvis praksisen viser seg å være ulovlig.
Forbrukerrådet anbefaler samtidig alle å selv takke nei innen fristen den 26. juni.
– De færreste hadde forestilt seg at bilder av barn og familie, fest og ferie og alle mulige statusoppdateringer skulle benyttes til å trene KI. Det er også svært problematisk at vi ikke vet hvordan disse opplysningene vil bli brukt og kan møte oss i fremtiden, sier Inger Lise Blyverket.
– Dessverre er det ikke første gang Meta tar seg til rette med brukernes innhold, som vi har sett med Cambridge Analytica-saken, målretting av reklame, og opptrening av teknologi for ansiktsgjenkjenning.
Datatilsynet har utarbeidet en guide for hvordan du går frem for takke nei til Facebook og Instagram.