Brukere av Facebook og Instagram har den siste tiden mottatt varsel fra Meta om at selskapet fra 26. juni vil bruke bilder, innlegg og annen informasjon fra brukerne til å trene egne KI-modeller.
– Dette haster
Hvis du ikke ønsker å være en del av selskapets treningsdata, må du søke selskapet om å slippe.
Denne prosessen er bevisst gjort vanskelig gjennom manipulerende designgrep og uklar informasjon, mener Forbrukerrådet.
De sier dette er et klart brudd på personopplysningsloven og kravene til hvordan personopplysninger skal behandles, og klager nå inn Meta til Datatilsynet.
– Meta mangler lovlig grunnlag til å behandle brukernes personopplysninger til å trene opp KI-modeller. At selskapet i tillegg med overlegg har gjort det vanskelig å takke nei er også etter vår mening klart i strid med kravene i loven, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Ikke noen vei tilbake når selskapet først har begynt
– Vi ber nå Datatilsynet vurdere lovligheten ved Metas praksis og sikre at selskapet opptrer i tråd med lovpålagte krav, forteller Blyverket.
– Dette haster, da det ikke er noen vei tilbake når selskapet først har begynt å trene modellene på brukernes innhold, legger hun til.
Svært problematisk
Klagen er utformet i samarbeid med personvernorganisasjonen NOYB, og blir sendt til både det norske datatilsynet og flere andre datatilsyn i Europa.
– Her bør også myndighetene komme på banen å sikre at teknologiselskapene blir holdt ansvarlig, ikke minst ved at tilsynene er rustet til å møte utfordringene som kunstig intelligens medfører.
Si nei til Meta
Datatilsynet har tidligere fortalt at de har mulighet til å stoppe Meta hvis praksisen viser seg å være ulovlig.
Forbrukerrådet anbefaler samtidig alle å selv takke nei innen fristen den 26. juni.
– De færreste hadde forestilt seg at bilder av barn og familie, fest og ferie og alle mulige statusoppdateringer skulle benyttes til å trene KI. Det er også svært problematisk at vi ikke vet hvordan disse opplysningene vil bli brukt og kan møte oss i fremtiden, sier Inger Lise Blyverket.
– Dessverre er det ikke første gang Meta tar seg til rette med brukernes innhold, som vi har sett med Cambridge Analytica-saken, målretting av reklame, og opptrening av teknologi for ansiktsgjenkjenning.
Datatilsynet har utarbeidet en guide for hvordan du går frem for takke nei til Facebook og Instagram.