Å reise er en selvsagt del i Ann-Renées liv, og siden hun startet i reisebransjen i 1996 har hun rukket å besøke mange steder.
Å reise er en selvsagt del i Ann-Renées liv, og siden hun startet i reisebransjen i 1996 har hun rukket å besøke mange steder.

– Arbeidsdagene går fort

Reisearrangøren Ving har mye å gjøre om dagen. Likevel er sommerstemningen til å ta og føle på blant kundene og de ansatte. – Vi har det normalt sett ganske så travelt på sommeren, og arbeidsdagene går fort, forteller Ann-Renée Degnes, Service Manager på Customer Center i Ving Norge.

Ving selger charterreiser og pakkereiser til utlandet, samt flyreiser og hotellopphold.

– Sommerferien er rett rundt hjørnet og det er mye å gjøre hos oss om dagen, forteller Ann-Renée Degnes.

Selv om det er travelt forteller Degnes om en positiv gjeng som hjelper kunder med å skape de beste ukene i året.

Redde ferien

Ann-Renée Degnes, Service Manager på Customer Center i Ving Norge. FOTO: travelnews.no

Ving står nå i den travleste perioden i løpet av året.

– Det er jevnt trykk av henvendelser hos oss, både på telefon, chat og e-post, samt på sosiale medier, forklarer Degnes.

Hun tror mange har nok sittet litt på gjerdet for å se hvordan været blir i Norge før de bestemmer seg.

– Men, med så ustabilt vær som det har vært flere steder, er det nok mange som vil «redde ferien» nå, legger hun til.

Svartid er viktig

– På kundeservice i Norge har vi i underkant av 20 personer, forklarer Degnes.

Hun legger likevel til at de jobber nordisk, så det finnes mange flere som tar kundehenvendelser i de andre landene.

Kundesenteret hos Ving Norge. Det er god stemning nå som sommerferien er rett rundt hjørnet.

Ving ønsker å la kundene få hjelp på sitt eget språk, men dersom det er lengre ventetid vil de få hjelp av den første ledige kundebehandleren.

– Vi prioriterer språk først, men har troen på at det å få svar forholdsvis raskt, er viktig. Det er derfor mange svenske kollegaer som besvarer norske samtaler.

Stemning på topp

– Hos oss er det sommer selv om det regner, for vi vet jo at salget alltid tar seg opp når det er dårlig vær her i Norge, forteller Degnes.

– På den måten er stemningen på topp, legger hun til.

Sommerstemning

De har også andre måter å skape sommerstemning internt på.

– Ellers er vi gode til å dele reisetips med hverandre – og dermed skaper vi en reiselyst internt også.

Men det aller viktigeste er vell …

– Vi forsøker også å ta avbrekk med en is eller to, forteller hun med et smil.

– Det er aldri hyggelig

Det er alltid noe som skjer i løpet av sommeren, og hverdagen på kundesenteret er vanligvis travel.

– Utfordringer kan være så mangt. Vi er en bransje som blir berørt av det meste som skjer i verden.

Det reiseselskapet kanskje anser som den største utfordringen er flyforsinkelser.

Degnes krysser fingrene for at flytrafikken går fint gjennom hele sommeren. FOTO: Forbrukerrådet

– Det er aldri hyggelig, forteller hun.

– Det skaper mye jobb, og det er en utrolig lei start eller avslutning på ferien til våre kunder, forklarer Degnes.

Ving ble blant topp tre i kategorien «Reise» i årets KSIndeks.

Dette er Norges Beste Kundeservice: Reise