Stine og Camilla i Ticket-butikken i Stavanger. – Når kundene både ringer og oppsøker dem fysisk for å komme seg til sol og varme så er det klart det blir god stemning, sier Ellen.
Stine og Camilla i Ticket-butikken i Stavanger. – Når kundene både ringer og oppsøker dem fysisk for å komme seg til sol og varme så er det klart det blir god stemning, sier Ellen.

– I år merker vi at folk sitter lenger på gjerdet

Nå som sommeren nærmer seg, begynner mange nordmenn å drømme om solfylte strender og varme kvelder i utlandet. Vi tok en prat med Ellen Wolff Andresen, markeds- og administrasjonssjef ved Ticket Norge, for å få et innblikk i hvordan sommersesongen påvirker reiselivsbransjen og hvilke utfordringer både selskapet og kundene kan møte.

Når vi spør Ellen om trykket nå som sommeren nærmer seg, bekrefter hun at det er en merkbar økning i interessen for å reise til varmere strøk.

– I år merker vi at folk sitter lenger på gjerdet, sier hun, og peker på flere faktorer som kan påvirke folks reiseplaner.

Blant annet nevner hun prisnivået på reisene, den lave kronekursen, og bekymringer rundt hetebølger og skogbranner.

Men hun er overbevist om at når det norske sommerværet viser seg fra sin mindre hyggelige side, vil mange likevel bestemme seg for å dra.

– Vi forventer at det blir omtrent som i fjor med hensyn til bestillingene, forteller hun.

Ingen kundesentre

Ellen Wolff Andresen, markeds- og administrasjonssjef ved Ticket Norge.

Til forskjell fra mange andre selskaper, har Ticket Norge valgt å ikke etablere et eget kundesenter for sommeren.

Ellen forklarer at alle kundehenvendelser håndteres av de 16 butikkene de har rundt om i landet.

– Det er de samme ansatte som jobber hele året. Vi tar ikke inn vikarer eller ekstrahjelp for å håndtere sommeren, sier hun.

Hun forteller videre at det er fordi henvendelsene er for komplekse og systemene for mange til at de kan bruke annet enn fast ansatte.

Sommerstemning 

Når det gjelder sommerstemningen på kontoret, er dette noe som varierer fra butikk til butikk.

Ellen deler at stemningen blir god når kundene strømmer til for å bestille ferier til solrike destinasjoner.

God stemning

– Hva den enkelte butikk opplever, og hva de gjør for å skape sommerstemning vil variere. Men når kundene både ringer og oppsøker dem fysisk for å komme seg til sol og varme så er det klart det blir god stemning, sier hun med et smil.

Gleder og utfordringer ved sommeren

På spørsmål om hva hun synes er det beste med sommeren, svarer Ellen raskt:

– Privat; Sol, varme og lyse sommerkvelder. Jobb: Kunne hjelpe kunder til å få en varm og fin ferie om det er det de ønsker.

De fleste reiser går helt uten problemer

Men sommeren bringer også med seg noen utfordringer, både for selskapet og kundene.

Flystreiker, flyforsinkelser, og misforståelser ved bestilling er noen av problemene som kan oppstå.

– Men de fleste reiser går helt uten problemer, heldigvis, legger hun til.

Råd til reisende

Ellen avslutter med noen kloke råd til reisende.

Hun understreker viktigheten av å søke hjelp på stedet dersom noe går galt under ferien.

– Ta kontakt med hotellet om det for eksempel er mangel på rommet, kontakt eventuelt reiseledere og kontakt oss mens du er på ferie. Om du tenker at du skal ta det når du kommer hjem igjen så er det ikke noe vi kan gjøre for å løse det, forklarer hun, og påpeker at man da mister muligheten til å få en refusjon eller kompensasjon.

– Arbeidsdagene går fort

Til slutt ønsker Ellen alle en riktig god sommer, og minner om at de alltid er der for å hjelpe kundene sine, enten det er på nett, telefon eller i butikk.

Med disse rådene i bakhodet, er det bare å pakke kofferten og gjøre seg klar for nye eventyr under solen!