Elkjøp Nordic tredoblet resultatet for 2023. Kundetilfredsheten er i tillegg rekordhøy.
Driftsinntektene fra mai 2023 til april 2024, endte på 46 934 millioner kroner og driftsresultatet ble 805 millioner kroner.
Det er en kraftig forbedring fra resultatene for tilsvarende periode året før, som var 291 millioner kroner.
– Vi bestemte oss i fjor for å konsentrere oss om det vi faktisk kunne gjøre noe med,
sier Tønnesen, om hvordan resultatet er tredoblet i et år med renteøkninger, høy inflasjon og ustabile valutaer.
– Strategien vår har fungert godt, og jeg er utrolig stolt av jobben våre ansatte har gjort, fortsetter Tønnesen, som tok over som konsernsjef i fjor vår.
– Kulturen i Elkjøp er knallsterk
Krevende verdikjeder, ustabil kronekurs og høye renter har vært utfordrende for hele bransjen, også Elkjøp, det siste året.
Tønnesen legger ikke skjul på at det ligger knallhardt arbeid og kostnadskutt bak de gode resultatene.
Interne undersøkelser viser likevel at medarbeiderne i Elkjøp er blitt mer tilfredse med arbeidshverdagen.
Esker følelsen av å hjelpe kunder
– Kulturen i Elkjøp er knallsterk. Våre ansatte i hele Norden brenner for jobben sin, er glade i salg og elsker følelsen av å hjelpe kunder til å bruke teknologi på måter som gjør hverdagen enklere.
– Det har vi fått ekstra godt betalt for i en periode der markedet bremser, sier Tønnesen.
Han mener selskapets strategi om å være fysisk til stede med butikker der folk bor, kombinert med en effektiv nettside, nå gir resultater.
– Vi har akkurat lansert en ny og raskere nettside som har blitt veldig godt mottatt. Vi ser at de aller fleste kundene våre starter handlereisen på nett hjemmefra. Samtidig oppsøker de fleste også butikkene våre, enten for råd og veiledning eller for å plukke opp varene de har handlet på nett, utdyper konsernsjefen.
En av årsakene til rekordfornøyde kunder
Tønnesen er også stolt av innkjøpspresisjonen og effektiviteten Elkjøp har fått til på logistikksiden.
Han mener selskapet har Nordens beste logistikksystem – noe som blant annet har betydning for servicen kjeden kan yte sine kunder.
Enten man handler fysisk i butikk eller på nett, går det kort tid fra kjøp til at kundene kan ta i bruk varene de ønsker seg.
– Jeg tror dette, i tillegg til gode priser, er en av årsakene til at vi har rekordfornøyde kunder, sier han.
Likevel venter han et krevende marked fremover.
Tønnesen mener forbrukerne i Norden også de neste 12 månedene vil være forsiktige med innkjøp.
– Markedet er ennå ikke friskmeldt, og folk flest merker fortsatt dyrtiden godt. Det betyr at mange fortsatt vil holde godt på lommeboka. For oss gir et marked med inflasjon dårlig forutsigbarhet, og det er absolutt nødvendig å følge utviklingen tett også fremover, avslutter Tønnesen.