I et intervju med kode24 forteller Umair Mehmood Imam, leder for Tet Digitals Data, Insights and AI-avdeling, om en spennende utvikling innen norsk kundeservice og lydbasert AI.
Tet Digital er et selskap som er spunnet ut av Ruter. De jobber med å skape en AI som forstår hvorfor kunden ringer til kundeservice, og som automatisk kan hente frem relevant informasjon på skjermen til den ansatte.
Slik skal kunden få raskere og bedre hjelp.
Tet Digital består av fire sommerstudenter som er håndplukket fra en bunke på rundt 170 søkere.
I forbindelse med Tets årlige «AI Summer Lab» har de fire studentene fått jobbe med utviklingen av AI-modeller spesielt laget for å forstå norsk tale.
Når modellen er ferdig planlegger de å publisere den som en åpen kildekode slik andre enn Ruter også kan få glede av den.
Imam forteller til kode24 at mens «alle» de siste par årene har snakket om store språkmodeller, så var det i starten mest fokus på tekst – og senere bilder.
– Vi har brukt mye tekst og bilde AI og ønsker nå å jobbe med lydbasert AI, sier han.
RuterGPT og Tet-Whisper
– Norge kan konkurrere med resten av vedrden
Imam sier det Tet Digital – og sommerstudentene – jobber med er «cutting edge»-teknologi.
– Vi jobber med maskinlæring, generativ AI, lansert vår egen LLM, audio-AI, image-AI, kvantedatamaskiner, sanntids dataprosessering og mye mer. Det er ikke så mange selskaper i Skandinavia som får muligheten til å jobbe med så mange nye teknologier, sier Imam.
Han oppfordrer også andre i Norge til å satse på ambisiøse AI-prosjekter.
– Mange sier at Norge er så lite, og at vi ikke har kapasitet. Men de tenker ikke på at det finnes massevis av talent i Norge.
Ifølge Imam har Norge verken et ressursproblem eller et problem med at det finnes for få talenter.
– Det er mange mennesker som vil jobbe med spennende prosjekter. Vi har bare et problem med å komme ut med disse prosjektene.
– Norge er i en veldig god posisjon til å spille en viktig rolle når det kommer til AI og til å kunne konkurrere med resten av verden, avslutter Imam.