En gruppe studenter jobber nå med å utvikle en AI som kan forstå kundehenvendelser og automatisk hente relevant informasjon, for å gi raskere og bedre kundeservice.
En gruppe studenter jobber nå med å utvikle en AI som kan forstå kundehenvendelser og automatisk hente relevant informasjon, for å gi raskere og bedre kundeservice. FOTO: Bonanza

Studentenes AI-prosjekt skal revolusjonere Ruters kundeservice

AI-leder Umair Mehmood Imam i Tet Digital mener at Norge har talentene som trengs for å bli en global leder innen kunstig intelligens. Nå jobber en gruppe studenter med å skape en AI som kan forstå hvorfor kunden ringer inn, og automatisk henter frem relevant informajson til dataskjermen. 

I et intervju med kode24 forteller Umair Mehmood Imam, leder for Tet Digitals Data, Insights and AI-avdeling, om en spennende utvikling innen norsk kundeservice og lydbasert AI.

Umair Mehmood Imam, leder for Tet Digitals Data, Insights and AI-avdeling. Foto: Ruter/Øystein Dahl Johansen

Tet Digital er et selskap som er spunnet ut av Ruter. De jobber med å skape en AI som forstår hvorfor kunden ringer til kundeservice, og som automatisk kan hente frem relevant informasjon på skjermen til den ansatte.

Slik skal kunden få raskere og bedre hjelp.

Tet Digital består av fire sommerstudenter som er håndplukket fra en bunke på rundt 170 søkere.

I forbindelse med Tets årlige «AI Summer Lab» har de fire studentene fått jobbe med utviklingen av AI-modeller spesielt laget for å forstå norsk tale.

Når modellen er ferdig planlegger de å publisere den som en åpen kildekode slik andre enn Ruter også kan få glede av den.

Imam forteller til kode24 at mens «alle» de siste par årene har snakket om store språkmodeller, så var det i starten mest fokus på tekst – og senere bilder.

– Vi har brukt mye tekst og bilde AI og ønsker nå å jobbe med lydbasert AI, sier han.

RuterGPT og Tet-Whisper

Imam forteller at de i fjor høst lanserte RuterGPT, en språkmodell trent på norske reise- og transportdata. Nå viderefører de dette arbeidet med en ny AI-modell for lyd, kalt Tet-Whisper.

Når kundesenteret mottar skriftlige henvendelser, kan disse brukes til å få bedre kundeinnsikt ved hjelp av AI. Men når noen ringer inn – ofte sinte eller irriterte og snakker raskt – rekker ikke kundeservice å notere alt som blir sagt. I stedet må de nøye seg med en kort oppsummering, noe som fører til at mye verdifull informasjon går tapt.

– Vi vil ha en AI-modell som automatisk kan transkribere samtaler og gjøre dem om til tekst, forklarer Imam.

Slik kan kunden få raskere hjelp

Denne transkriberte teksten kan deretter godkjennes av kundeservice og brukes til å trene AI-en videre. Tet Digital har allerede en slik løsning for tekst, og nå ønsker de å utvide dette til å inkludere tale.

Foreløpig venter de på tilbakemelding fra sitt juridiske team om hvorvidt de kan bruke innringte samtaler til å trene AI. I mellomtiden bruker de åpne datasett.

Tet-Whisper er en modell som bygger videre på OpenAIs Whisper-modeller og NB-Whisper fra Nasjonalbiblioteket.

– Nå beriker vi Whisper med mer lyddata, sier Imam.

– Norge kan konkurrere med resten av vedrden

Imam sier det Tet Digital – og sommerstudentene – jobber med er «cutting edge»-teknologi.

– Vi jobber med maskinlæring, generativ AI, lansert vår egen LLM, audio-AI, image-AI, kvantedatamaskiner, sanntids dataprosessering og mye mer. Det er ikke så mange selskaper i Skandinavia som får muligheten til å jobbe med så mange nye teknologier, sier Imam.

Han oppfordrer også andre i Norge til å satse på ambisiøse AI-prosjekter.

– Mange sier at Norge er så lite, og at vi ikke har kapasitet. Men de tenker ikke på at det finnes massevis av talent i Norge.

Generasjon Z endrer spillereglene på arbeidsmarkedet

Ifølge Imam har Norge verken et ressursproblem eller et problem med at det finnes for få talenter.

– Det er mange mennesker som vil jobbe med spennende prosjekter. Vi har bare et problem med å komme ut med disse prosjektene.

– Norge er i en veldig god posisjon til å spille en viktig rolle når det kommer til AI og til å kunne konkurrere med resten av verden, avslutter Imam.