Hopp til hovedinnhold
FÅR KRITIKK: Lunar-kunde, Oline Sæther, kaller bankens reklame for et lokketilbud.
FÅR KRITIKK: Lunar-kunde, Oline Sæther, kaller bankens reklame for et lokketilbud. FOTO: NSO/Skjalg Bøhmer Vold

Reaksjoner mot Lunar Bank: Kunder føler seg lurt

Den danskeide banken Lunar lokker kunder til seg med 4% rente på brukskonto. Men, banken holder ikke det de lover. Både kunder og Forbrukerrådet reagerer.

Nettbanken Lunar lover kundene Norges beste innskuddsrente. Kunden Oline Sæther opplevde imidlertid en kortvarig glede.

I utgangspunktet en fornøyd kunde

I et intervju med NRK forteller Oline Sæther at hun i desember i fjor valgte å bli kunde i banken. Nettbanken har over 900 000 kunder i Norden.

Lunar lover en innskuddsrente på 4 prosent på brukskontoen, der renteinntektene kommer månedlig.

– Jeg ble veldig glad, og tenkte «shit» her har vi funnet et godt tilbud, forteller Sæther til NRK.

Oline Sæther var i utgangspunktet en fornøyd kunde. FOTO: Lunar Bank

Per i dag er det ingen andre norske banker som kan tilby en like god innskuddsrente på brukskonto.

– Så jeg ser jo månedlig at jeg får noen hundre kroner bare på grunn av renta. Og til sammen så blir det noen tusen kroner i året, forklarer hun.

Sæther var så imponert og anbefalte venner og familie å opprette konto hos Lunar.

– Villedende markedsføring er ulovlig

Plutselig tikket det inn en e-post inn fra Lunar, som sa at innskuddsrenten kom til å bli satt ned til null prosent 12. september. Den samme beskjeden gikk til venner og familie av Sæther.

Saken får også Forbrukerrådet til å reagere.

– Når banken reklamerer med en rente de i utgangspunktet ikke kan holde så vil det fort kunne være noe som vi kaller villedende markedsføring, og villedende markedsføring er ulovlig, forklarer seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen.

Banken reklamerer fremdeles med innskuddsrenten på 4 prosent på egne nettsider. Sæther er krystallklar på hva hun mener.

– Et ekte lokketilbud for å si det sånn.

Mulig avtalebrudd

Forbrukerrådet forteller at de ikke har sett maken fra andre banker.

– Dette er en ensidig endring fra bankens side som ikke handler om endringer i verken styringsrente eller rentemarkedet for øvrig. Det handler kun om at banken endrer på produktporteføljen sin, sier han.

Derfor mener Forbrukerrådet at banken må ha tydelig grunnlag i kundeavtalene for at endringen skal være lovlig.

Dessuten må dette grunnlaget være det Forbrukerrådet betegner som «rimelig».

– En avtale blir urimelig dersom den er ubalansert i forbrukerens disfavør, typisk hvis banken har gitt seg selv for store friheter til å endre avtalen til forbrukerens ugunst.

Trenger penger

Lunar er en ny aktør i bankverdenen. De startet opp i 2018, og har nylig vært under økonomisk press etter å ha tapt en erstatningssak i Norge.

De klarte ikke å møte Finanstilsynets krav om tilstrekkelig egenkapital før forsøket på å kjøpe opp norske Instabank. Som følge av dette ble Lunar dømt til å betale over en halv milliard kroner i erstatning, men banken har anket dommen, så den er ikke rettskraftig nå.

Hvorfor også gode digitale løsninger skaper mer trafikk til kundesenteret

Saken har utløst nye krav til kapital fra det danske Finanstilsynet, og Lunar har siden vært på jakt etter mer kapital fra egne investorer. Ifølge den danske avisa Børsen har de i år hentet inn 417 millioner kroner fra investorer.

I sitt svar til NRK nevner ikke Lunar denne situasjonen som årsak til endringen i rentetilbudet på 4 prosent.

I liten skrift på sin nettside skriver de imidlertid at «rentekuttet er motivert av behovet for å utnytte Lunars ressurser mer effektivt, håndtere økte kapitalinnhentingskostnader samt adressere andre faktorer som påvirker Lunars inntjening og prisstruktur.»

I tillegg har banken hatt store tap etter det mislykkede oppkjøpet av Instabank. Finansavisen har tidligere rapportert om betydelige tap for banken, som i 2022 beløp seg til 2,3 milliarder kroner.

Lunar: – I samsvar med norsk lov

Lunar bank har blitt forelagt kritikken fra Sæther og Forbrukerrådet.

Chief Commercial Officer i Lunar, Mats Persson Bergius, ønsket ikke å la seg intervjue til denne saken, men svarer på kritikken i en e-post gjennom sin kommunikasjonsrådgiver.

Chief Commercial Officer i Lunar, Mats Persson Bergius, mener banken opererer innenfor norsk lov. FOTO: Lunar

Han står fast ved at banken opererer på rett side av loven etter å ha blitt konfrontert med Sæthers rentesak.

Ifølge ham endres rentetilbudet fordi de ikke har sett nok interesse fra forbrukerne. Han understreker at alle kunder har blitt varslet om renteendringen to måneder før den trer i kraft, i samsvar med norsk lov.