Inger Lise Blyverket.  
Inger Lise Blyverket.   FOTO: Forbrukerrådet/Helen Mehammer

Forbrukerrådet krever handling: Selskaper tjener stort på tregt Storting

Forbrukerrådet mener Stortinget må innføre et regelverk som gir Forbrukertilsynet myndighet til å pålegge selskaper å tilbakebetale beløp kundene har krav på. – Vi tror ikke selskaper som har brutt loven frivillig velger å betale tilbake beløpet de skylder norske forbrukere, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet etterlyser et regelverk som gir de mulighet til å pålegge selskaper som bryter loven å tilbakebetale beløp som forbrukerne har krav på.

– Vi tror ikke selskaper som har brutt loven frivillig velger å betale tilbake beløpet de skylder norske forbrukere. Vi trenger tilsyn i Norge med større myndighet til å sanksjonere selskaper som utnytter systemet og oss forbrukere. De færreste av oss er villige til å gå til rettsak for et fakturagebyr på 49 kroner, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Mange selskaper har syndet 

Forbrukerrådet har mange eksempler på selskaper innen telekom, helse og parkering som har pålagt kundene urimelig høye fakturagebyrer. Disse selskapene samler inn små beløp fra mange enkeltforbrukere og oppnår betydelige ekstrainntekter, noe som er i strid med loven.

Penger forbrukerne bør få tilbake

I desember 2023 varslet Forbrukertilsynet om store ukesbøter mot flere selskaper innen telekom og helse hvis de ikke retter seg etter loven. Loven fastslår at fakturagebyrer ikke kan overstige de faktiske kostnadene selskapet har ved å produsere og sende fakturaen. Den nye finansavtaleloven trådte i kraft i januar 2023.

– Selskapene har brukt over ett år på å innrette seg. Andre selskaper har fortsatt ikke innrettet seg. I mellomtiden har vi forbrukere betalt millioner av kroner i fakturagebyrer. Det er penger forbrukerne bør få tilbake, sier Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet etterlyser bedre forbrukervern

Forbrukerrådet sier at i dag er gruppesøksmål den eneste reelle muligheten forbrukerne har for å få pengene tilbake. Det er en upraktisk, tids- og ressurskrevende måte å få tilbake pengene på.

– Et nytt regelverk kan sikre at vi får avgjort klager fra flere forbrukere samtidig. Det er mer effektivt enn at hver enkelt forbruker forfølger krav overfor hvert enkelt selskap. Slik kan vi sikre at forbrukerne får tilbake pengene de har krav på. Selskaper som ikke respekterer forbrukerrettighetene vil få konkrete og merkbare økonomiske konsekvenser, sier Blyverket.

Inger Lise Blyverket, Forbrukerdirektør i Forbrukerrådet. FOTO: John Trygve Tollefsen

Forbrukerrådet oppfordrer Stortinget til å innføre et EU-direktiv som allerede er implementert i flere andre land. Formålet med direktivet er å etablere et effektivt system for å beskytte forbrukernes kollektive interesser. Direktivet ble formelt vedtatt i 2020 og trådte i kraft i EU i juni i fjor.

Forbrukerrådet mottok over 600 tips

I februar i år oppfordret Forbrukerrådet forbrukere til å melde fra om selskaper som fortsatt krevde inn urettmessig høye fakturagebyrer.

Forbrukerrådet mottok over 600 tips fra hele landet fram til kampanjen ble avsluttet i begynnelsen av april.  Funnene er samlet i rapporten På riktig vei.

I rapporten konkluderer Forbrukerrådet at det tar for lang tid fra nye regelverk innføres til effektiv håndhevelse settes i verk. I mellomtiden kan selskaper fortsette å kreve urettmessige inntekter med minimal risiko for økonomiske sanksjoner eller krav fra forbrukerne om tilbakebetaling av urimelige fakturagebyrer.

Reaksjoner mot Lunar Bank: Kunder føler seg lurt – kundeserviceavisen.no