Fremtidsrettede selskaper bruker AR i kundereisen for å skape mer engasjerende interaksjoner med kundene sine.
Hva er AR?
AR står for augmented reality, ofte kalt utvidet virkelighet på norsk. AR-teknologi supplerer virkeligheten med ekstra digitale elementer. Datagenerert innhold blir lagt på den virkelige verden — og den faktiske virkeligheten blir «utvidet.»
Den kan oppleves gjennom enheter som smarttelefoner, nettbrett eller spesielle briller, som lar brukerne se virtuelle objekter og informasjon som om de var en del av deres fysiske omgivelser.
Dette kan høres komplisert ut, men sjansen er stor for at du allerede har brukt eller hørt om en form for AR-teknologi. Pokemon GO eller store fotballkamper på TV er få av mange eksempler.
Hvordan AR kan forbedre kundeopplevelsen
AR kan hjelpe bedrifter med å forbedre hvordan de interagerer med kundene. AR gir muligheten til å legge informasjon, bilder eller annet innhold over kundens syn på verden.
De syv eksemplene nedenfor viser hvordan AR kan forbedre kundeservice. De inkluderer applikasjoner du kan gi kundene, samt måter AR kan hjelpe dine ansatte. Dette er langt fra de eneste måtene du kan bruke AR på, men de gjenspeiler strategier som brukes av forskjellige selskaper.
Opplæring av ansatte for forbedret kundeforståelse og opplevelse
Mange mennesker ønsker å snakke med en kunnskapsrik person når de ser på produkter, gjør et kjøp eller leverer en klage. Derfor kan man bruke AR i opplæringen, slik den er mer interaktiv og engasjerende for den ansatte.
Fjerne usikkerhet ved kjøpsbeslutninger
Den anslåtte verdien av e-handelsmarkedet var over 25 billioner dollar i 2019. Til tross for dette er det fortsatt en betydelig ulempe ved netthandel: Forbrukere kan ikke fysisk vurdere og undersøke et produkt før de kjøper det.
Tilby prøve-før-du-kjøper-opplevelser
Med hjelp av AR kan du også tilby «prøv-før-du-kjøper»-opplevelser. Dette kan hjelpe deg med å øke salget da kunden vet om produktet passer før de kjøper. Da er de tryggere i sin avgjørelse.
Tilby selvbetjent support
AR kan hjelpe kundene med å unngå kundeservicepersonell helt. Flere bedrifter bruker AR for selvbetjent support etter at et kjøp er gjort. Ved å bruke en AR-app kan kundene peke telefonen sin mot et produkt og få en dyptgående forklaring.
Skaper engasjement
AR har potensial til å betydelig forbedre kundeengasjementet ved å skape mer oppslukende og interaktive opplevelser.
Kundeservice kan bruke AR til å vise frem produkter og tjenester på en visuelt imponerende måte, som etterlater et varig inntrykk hos kundene.
AR kan også forenkle problemløsning ved å gi agenter muligheten til å tilby sanntids veiledning og trinnvise instruksjoner, noe som gjør det enklere for kundene å feilsøke problemer selvstendig.
Slik kan du bruke AR i kundeservice – kundeserviceavisen.no
I tillegg gir AR muligheten til å tilby mer personlig tilpasset støtte og forbedre opplæring og onboarding-prosesser, noe som fører til bedre ytelse hos ansatte.
Ved å utnytte AR kan bedrifter skille seg ut fra konkurrentene og tilby en innovativ kundeopplevelse som tiltrekker seg og beholder kunder.
Alt i alt er AR en teknologi som kan gi selskapet en konkurransefordel.