Det var knyttet stor spenning til hvem som skulle stikke av med seieren i de ulike kategoriene til KSIndeks-prisene.
Totalt skulle Norges beste kundeservice innen «Bank», «TV- og Strømmetjenester», «Telefoni» «Forsikring», «Reise», «Offentlig», «Strøm», «Bredbånd», «Åpen klasse» og «Årets kundeservice» kåres.
Stemningen var god under festmiddagen, med komiker Lars Berrum som programleder. Latteren satt løst, og over 400 oppmøtte fra kundeservicebransjen var glade for å kunne treffes.
Bank
Topp 3 i klassen for Bank er SpareBank 1 Østlandet, Sparebanken Vest og SpareBank 1 Nord-Norge.
Økonomien er fremdeles stram, og nytt i år er den enorme utviklingen innen teknologi og kunstig intelligens.Vi står midt i en tid med store forandringer og utfordringer, forandringer og utfordringer som også endrer kundenes ønsker. Det er da vi ikke må glemme at endringene også har brakt med seg store muligheter.
– For de nominerte var kundene veldig fornøyde med serviceinnstillingen til konsulenten, de syns selskapet gjorde det enkelt for kunden å få løst sin henvendelse og det er mange som sier at de ønsker å forbli kunde hos banken fremover, forteller Silje Abrahamsen fra Leaddesk.
– Dette er fine ord å få av noen kunder som syns kundeservice er noe av det viktigste i sitt kundeforhold, legger hun til.
Gratulerer til SpareBank 1 Nord-Norge for seieren i kategorien Bank!
TV & Strømmetjenester
Topp 3 i klassen for TV er Telenor, Altibox og Telia.
Tilfredsheten med kundeservice i TV-bransjen blir påvirket av mange faktorer, for TV betyr forskjellig for de fleste kunder: noen simpelthen elsker fotball, noen bare må få med seg Gullrekka på NRK hver fredag, noen trenger en liten pust i bakken fra hverdagen ved å se på favorittserien, mens for noen er TV-en det største samlingspunktet i familien i stuen.
– Om de nominerte sier kundene at de opplevde serviceinnstilte medarbeidere som ga god informasjon og veiledning, forteller Silje Abrahamsen fra LeadDesk.
Gratulerer til Altibox for seieren i kategorien TV & Strømmetjenester!
Telefoni
Topp tre i klassen for Telefoni er Talkmore, Telia og ice.
Så og si i Norge har en telefon, og mange bruker flere timer på den hver dag. Den er blitt en svært sentral i våre liv. Det er derfor veldig hemmende når den ikke funker som den skal.
Og i en tid der digitalisering, apper og kunstig intelligens er en stor del av hverdagen vår, så er det noen kandidater i denne kategorien som er ekstra verdsatt blant kundene, og har vist seg å gi dem akkurat det de vil ha.
– I år var det veldig lite som skilte alle de tre nominerte i denne klassen. Om vinneren sier kundene er de er superraske til å besvare henvendelser, og som et gjentakende tema i kveld, var de superfornøyde med konsulenten de møtte på hos bedriften, forteller Silje Abrahamsen fra Leaddesk.
Gratulerer til Talkmore for seieren i kategorien Telefoni!
Forsikring
Topp 4 i klassen forsikring er IF, Gjensidige, Frende og Fremtind.
Det er en hard kamp om å være best i forsikringsbransjen. Uhellene tar aldri pause — uansett om det gjelder skade på hus, båt, bil eller helse, eller den etterlengtede reisen som står i fare på grunn av manglende reiseforsikring.
Er man så uheldig at det skjer et uhell skal man være trygg på at de vi møter hos forsikringsselskapet er der for oss.
– Om vinneren sier kundene at de er veldig fornøyde med konsulentens forståelse av saken, de er også veldig fornøyde med selve produktet som tilbys, legger hun til.
Gratulerer til Gjensidige for seieren i kategorien Forsikring!
Reise
Topp tre i reisebransjen er Ving, Color Line og Berg-Hansen.
For bare et par år siden gikk reisebransjen gjennom den største omveltningen i nyere tid.
Det er tydelig at kunder siden den gang har fått reisegleden tilbake, og de flinke i kundeservice har sørget for at kundene har følt seg ivaretatt fra start til slutt gjennom hele reisen.
– I denne klassen er det lite som skiller 1. og 2. plass, men om vinneren scorer de ekstremt høyt på servicenivå, her fortjener virkelig servicearbeiderne en klapp på skulderen, forteller Stein Arne Lie fra Teleperformance.
Gratulerer til Berg-Hansen for seieren i kategorien Reise!
Offentlig
Topp tre i klassen «Offentlig» er Sykehuspartner, Skatteetaten og Statens Vegvesen.
Felles for alle som er her i kveld er at vi alle bruker offentlige tjenester, enten om det er for å sjekke skatt, ta buss til jobb, eller kjøre bil på veiene.
– Disse tjenestene er essensielle for oss alle, og de tre nominerte her forsetter sitt sterke og gode arbeid og vi har derfor de samme tre nominerte i år, forteller Silje Abrahamsen fra LeadDesk.
– Brukerne mener at vinneren er klart bedre enn de andre. De er særlig tilfredse med vinnerens evne til å løse saken, og til medarbeidernes evne til å forstå saken fra brukerens side.
Gratulerer til Statens Vegvesen for seieren i kategorien Offentlig!
Strøm
Topp 3 i strømbransjen er Fortum, Fjordkraft og Norgesenergi.
Den siste tiden har strømbransjen vært utsatt for mye, høye strømpriser, renteøkninger og mer.
Likevel er det fremdeles utrolig mange flinke medarbeidere som står på og hjelper kundene navigere gjennom usikkerhet.
– Vinneren har vært noe bedre enn konkurrentene i denne bransjen. Om vinneren sier kundene at medarbeiderne har en særlig god forståelse av saken, at nettsidene er gode og at de generelt er veldig fornøyde med å være kunde i selskapet, legger hun til.
Gratulerer til Norgesenergi for seieren i kategorien Strøm!
Bredbånd
Topp tre i klassen for bredbånd er Telenor, Telia og Altibox.
Bredbånd har gått fra å være noe som har vært fint å ha hjemme, til noe som er essensielt for å kunne utføre sitt daglige arbeid.
For å kunne ha hybrid arbeidsdag, streame favorittserien din, ha digitale teams møter, game med vennene eller lytte til lydboken alle snakker om så er bredbånd essensielt.
– Om vinneren sier kundene at de er flinke til å forstå sakene fra kundens ståsted, de har en super serviceinnstilling og at de er knallflinke til å løse sakene for kundene, forteller Josef Nalbant fra Salesforce.
Gratulerer til Altibox for seieren i kategorien Bredbånd!
Åpen klasse
Topp fire i åpen klasse er Toyota, Verisure, Møller og Aftenposten.
Åpen klasse er de kundesentrene som ikke så enkelt plasseres i en boks. Det er den største av alle klassene, så en god plassering her henger høyt.
– Om vinneren sier kundene at de er gode på alt mulig. De svarer raskt, medarbeideren forstår sakene, og finner gode løsninger for kundene med en super serviceinnstilling, sier Abrahamsen om vinnerne.
– Dette er spesielt imponerende når disse kundene sier selv at service er noe av det viktigste i sitt kundeforhold, legger hun til.
Gratulerer til Toyota for seieren i kategorien Åpen klasse!
Årets kundeservice er SpareBank 1 Nord-Norge!
Topp tre var Berg-Hansen, Gjensidige og SpareBank 1 Nord-Norge.
Dette er en pris det er svært vanskelig å få, fordi det er tusenvis av medarbeidere i hundrevis av virksomheter i hele landet som gjør alt de kan for å være best ovenfor sine kunder.
Dette er kundesenteret kundene har vært aller mest fornøyd med i 2023.
Gratulerer til SpareBank 1 Nord-Norge for seieren med Årets kundeservice!