Arendalsuka_Foto_Mona-Hauglid-83744d65
FOTO: Mona Hauglid

Er du opptatt av kundeservice og skal på Arendalsuka? Her bør du delta

Arendalsuka byr på 2169 ulike arrangmenter spredt utover 12-16. august. Er du deltaker og lurer på hva du bør delta på? Kundeserviceavisen har gått gjennom alle arrangmentene og gir deg noen tips til hva du bør delta på.

Tusenvis av arrangementer og nærmere 200 stands fyller Arendal sentrum i fem dager i august hvert år.

Her er en oversikt over noen av arrangmentene under Arendalsuka 2024 som kan være til nytte for kundeserviceinteresserte:

Mandag:

Rikets tilstand på kunstig intelligens

Rikets tilstand på kunstig intelligens. IKT-Norge starter Arendalsuka med fakta om hvordan Norge gjør det på sentrale områder for innovasjon og bruk av KI.

Arrangør: IKT-Norge

Når: Mandag 12.8, 09:00 – 09:50

Sted: Castelle

Hvordan balansere gass og brems i AI-krafttaket?

Personvern og regulering gir trygghet, men hvordan skal Norge bli en ledende AI-nasjon hvis all energi går med til å regulere og forhindre, og trenere?

Arrangør: Coxit & Computerworld

Når: Mandag 12.8, 10:00 – 10:45

Sted: Solsiden brasserie

Kaffe, kringle og svindelforebygging

Antall svindelsaker øker kraftig – unngå å bli neste offer. Dagens svindlere virker troverdige, snakker norsk og har norske telefonnumre. De utvikler stadig nye metoder og det blir utfordrende å avdekke hva som er reelt og om du er i ferd med å bli lurt.

Arrangør: Sparebanken Sør

Når: Mandag 12.8, 10:30 – 11:30

Sted: Sparebanken Sør

Skyplattformer: Forstår vi egentlig hva vi går til?

Skyen ble mye dyrere enn man trodde? Forstår vi egentlig avtalene vi skriver under? Er det mulig å komme ut av en skyavtale, har norske virksomheter solgt sjelen sin til amerikansk big-tech? Hvor viktig er nasjonal infrastruktur, og har vi gitt bort muligheten til å ombestemme oss?

Arrangør: Coxit & Computerworld

Når: Mandag 12.8, 12:00 – 12:45

Sted: Solsiden brasserie

Et mer inkluderende arbeidsliv – lettere sagt enn gjort? Hvordan får vi med oss de som står utenfor?

En del av bedriftenes samfunnsansvar er å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv, men er det lettere sagt enn gjort? Hvilke utfordringer møter bedriftene på, hva synes vi er vanskelig og hva kan vi gjøre for å lykkes bedre og raskere på dette området?

Arrangør: Scandic Norge

Når: Mandag 12.8, 12:30 – 13:30

Sted: Bystyresalen

Ledelsebarometeret 2024 – Alltid tilgjengelig – til hvilken pris?

Vi har spurt våre 15 000 ledere hva som rører seg i norsk arbeidsliv og hva som opptar dem.

Arrangør: Lederne

Når: Mandag 12.8, 14:00 – 15:30

Sted: Thon hotel Arendal

Hvordan kan det legges til rette for de seriøse aktørene i restaurant- og serveringsbransjen?

I Norge har vi mange restauranter med høy kvalitet og kompetanse. Likevel opplever de seriøse aktørene at det blir stadig vanskeligere nettopp å drive seriøst i restaurant- og serveringsbransjen.

Arrangør: SMB Norge, Norsk Restaurantforening

Når: Mandag 12.8, 15:00 – 15:45

Sted: Steenhuset

Flymodus, hva gjør vi i møte med unruly passengers?

Vi har en bekymringsfull økning i hendelser som involverer uregjerlige passasjerer. Kabinpersonalets arbeid er å sikre passasjerenes velvære og sikkerhet, men de må også håndtere urinering i midtgangen, seksuell trakassering, fysisk vold og dødstrusler – hvorfor skjer det, og hva kan vi gjøre for å stoppe den negative utviklingen?

Arrangør: Parat, Pilotforbundet i Parat, Parat Kabinforbund

Når: Mandag 12.8,15:00 – 16:00

Sted: Randi Lauvdal blomster

Tirsdag:

AI, AI, AI…- hva trenger vi mennesket til?

AI teknologien er i rivende utvikling, og kan løse flere og flere oppgaver for oss. Vi har teknologi som både kan gjøre jobbene våre og forstå oss emosjonelt. Så hva vil vi trenger menneskene til i denne fremtiden?

Arrangør: Deloitte

Når: Tirsdag 13.8, 09:00 – 09:50

Sted: Kirkebakken 5

Velkommen til velferdsstaten – Du er nr 5678 i køen

Vet du hva likheten mellom velferdsstaten og kundeservice er? Ofte lang ventetid og flere spørsmål enn svar. Frelsesarmeen møter mange som opplever velferdsstatens hjelpetilbud som en stor labyrint som de ikke klarer å manøvrere i  og som fungerer bedre for de friske og raske enn de som trenger hjelpen mest. Frelsesarmeen relanserer tilstandsrapporten «Der skoen trykker» som avdekker over 100 hull i velferdsstaten. Dette baserer seg på mennesker vi møter og våre ansatte ute i felt rundt omkring i  hele Norge.

Arrangør: Frelsesarmeen

Når: Tirsdag 13.8, 10:00 – 10:45

Sted: Frelsesarmeen

Når bank blir enklere for mange, men vanskeligere for de få

Sparebankene har vært med på å bygge levedyktige og levende lokalsamfunn i over 200 år, men hvilken rolle har banker generelt for å sikre sosial og finansiell inkludering – nå og framover? Hvordan sørge for at flertallet mestrer hverdagsbank, eller får hjelp og kunnskap til å beherske sin hverdagsøkonomi?

Arrangør: SpareBank , SpareBank 1 Østlandet

Når: Tirsdag 13.8,10:00 – 10:55

Sted: Torvet 10

Telefonsvindel – hvem beskytter oss?

Vi hører stadig om økning i telefonsvindel og svindel generelt, og nye måter å bli svindlet på. Noe stoppes av teleoperatørene, noe av bankene, noe av politiet, og noe slipper gjennom. Men hvordan jobber disse aktørene sammen, finnes det bedre måter å drive arbeidet på, og hvordan bør dette reguleres og finansieres? Vi samler sentrale aktører til diskusjon.

Arrangør: Utel AS

Når: Tirsdag 13.8,11:00 – 12:00

Sted: Arendals Fossekompani

Etikk eller butikk? Hvorfor tar vi samfunnsansvar?

Mange norske bedrifter tar samfunnsansvar, og bidrar til mer enn profitt til eierne sine. Men hva er den egentlige begrunnelsen for at store, kjente merkevarer bruker tid og krefter på dette? Har kynikerne rett i at de aller fleste initiativ innenfor bærekraft og samfunnsansvar er i bedriftens egeninteresse? Er samfunnsansvar blitt et vaskemiddel? Og hva har vi som samfunn rett i å forvente av disse virksomhetene når det kommer til samfunnsansvar?

Arrangør: IKEA Norge, Reitan Retail

Når: Tirsdag 13.8,13:15 – 14:15

Sted: Thommesengården

Når arbeidsglede erstattes av en klump i magen : – Hvordan stoppe trakasseringen?

Å bli spurt om å bli med  hjem etter jobb , få kommentarer på kropp eller å bli regelrett skjelt er virkeligheten for mange i serviceyrkene. Tall fra SSB viser at tusenvis av ansatte opplever trakassering på arbeidsplassen. Ansatte i handel- og servicenæringen er spesielt utsatt og en undersøkelse fra Circle K viser at halvparten av deres ansatte på bensinstasjonene har blitt trakassert på jobb.

Arrangør: Circle K Norge AS

Når: Tirsdag 13.8,14:00 – 15:00

Sted: MS Brisen

AI i praksis – suksesshistorier fra arbeidslivet

Mange offentlige og private virksomheter er i gang med enten enkle eller mer avanserte AI-prosjekter, men på langt nær alle og ikke i stor nok grad eller med høy nok fart. Hva skal til? Vi snakker med Hanne Tangen Nilsen fra Sykehuspartner, Heidrun Reisæter fra NAV og Catherine Jansson fra Politiet, og spør dem: Hvordan bruker de AI på arbeidsplassen, hvilke utfordringer har de møtt på, og hvordan har de har jobbet for å løse utfordringene og skalere opp bruken av AI i hverdagen?

Arrangør: Atea Norge AS

Når: Tirsdag 13.8,16:00 – 17:00

Sted: Kribb – Vestregate 7

Flere eldre i arbeid – hva må til for å lykkes?

Pensjonsreformen slår fast at dagens og fremtidens yrkesaktive må jobbe stadig lenger. Dermed blir det enda viktigere at arbeidslivet er inkluderende og verdsetter eldre arbeidstakere. Må det bli slutt på lukrative sluttpakker for å kvitte seg med spreke 62-åringer? Hvordan gi eldre arbeidstakere samme muligheter og rettigheter som sine yngre kolleger? Hva må arbeidsgiverne gjøre – og hva må arbeidstakerne bidra med?

Arrangør: Pensjonistforbundet

Når: Tirsdag 13.8,17:30 – 18:30

Sted: Aldringsteltet

Onsdag:

Fjernvarme i et kundeperspektiv – husholdninger innelåst med høye kostnader?

  • Hva er riktig og mer rettferdig pris på fjernvarme?
  • Hvordan skal energimerke for bygg premiere fjernvarme, uten å straffe kundene?
  • Hvem skal hjelpe fjernvarmekundene med å spare energi og kostnader, og forbedre egne varmeanlegg?

Arrangør: Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL), Arendal Boligbyggelag

Når: Onsdag 14.8,10:00 – 10:45

Sted: Malmbryggen

Å bygge en vinnerkultur

«Fra visjon til handling«. Hvordan guidende prinsipper støtter målrettet handling

Innledende foredrag om bruk av guidende prinsipper og hvordan dette kan være drivere for mål og visjon. Guidende prinsippers teoretiske rolle for å støtte både tanker og handlinger og hvordan dette kan omsettes til praksis i næringslivet.

Arrangør: UiA, Tek Real, Administration, Institutt for Ingeniørvitenskap, Glencore Nikkelverk AS

Når: Onsdag 14.8,11:00 – 12:00

Sted: UiA-teltet

Psykt stressa arbeidstakere under 30: Krever de for mye, eller gir arbeidsgiverne for lite?

Flere unge sliter i arbeidslivet, og kostnadene ved psykisk uhelse øker både for den enkelte, arbeidsgivere og samfunnet. Ansatte er bedriftenes viktigste ressurs – men er arbeidsgiverne gode nok til å imøtekomme forventninger fra de unge? Eller er det de unge som krever for mye eller rett og slett ikke er robuste nok? Og sist, men ikke minst; hvordan kan vi snu utviklingen knyttet til psykisk uhelse, og sammen finne gode løsninger for å sikre at unge ansatte står trygt og godt i arbeidslivet over mange år?

Arrangør: Gjensidige Forsikring ASA

Når: Onsdag 14.8, 12:00 – 12:45

Sted: MS Brisen

Hvordan skape engasjement og lojalitet hos arbeidstakere med stadig økende forventninger?

I dagens arbeidsmarked møter ledere en stadig mer kompleks utfordring: å leve opp til arbeidstakeres forventninger. Ansatte forventer i økende grad fleksibilitet i arbeidsdagen, en tydelig balanse mellom jobb og privatliv, meningsfullt arbeid, kontinuerlige læringsmuligheter og en arbeidskultur som verdsetter mangfold og inkludering. Disse forventningene krever at organisasjoner og ledere tilpasser seg raskt og effektivt – samtidig som de opprettholder høy produktivitet og konkurranseevne. Men hva skjer hvis forventningene ikke blir møtt?

Arrangør: FRONT Leadership

Når: Onsdag 14.8, 14:00 – 15:30

Sted: Thon hotel Arendal

Norges største selskaper om sin AI-strategi

Da KPMG spurte befolkningen om kunstig intelligens, svarte et flertall at de har lav tillit til at private selskaper vil bruke teknologien sikkert og etisk. Hvordan stemmer det inntrykket overens med de faktiske forholdene? Og hvor langt har vi egentlig kommet – halvannet år etter at ChatGPT ble lansert og så ut til å skulle endre alt over natta? Alle virksomheter har AI på agendaen, men KPMGs topplederrapport viser at det råder usikkerhet om akkurat hvordan og hvor raskt AI vil påvirke virksomhetene og samfunnet.

Bli med og møt toppledere i noen av Norges største virksomheter i en rekke bransjer for å høre hvordan de har jobbet det siste året med å implementere kunstig intelligens i sin virksomhet, og hvordan de ser for seg at AI vil endre norsk næringsliv det kommende året.

Arrangør: KPMG AS

Når: Onsdag 14.8, 16:30 – 17:30

Sted: Grandgården

Torsdag:

Hvordan gjør vi morgendagens bank-, forsikrings- og telekomkunder fornøyd med tjenestene vi leverer?

Bank, forsikring og telekom er bransjer alle må ha et forhold til, enten vi vil eller ikke. Hvor godt vi lykkes med å skape gode kundeopplevelser, varierer. Kunstig intelligens gir oss stadig nye muligheter. Men vil morgendagens kunder i størst mulig grad klare seg selv, eller ønsker de å snakke med et menneske? Hvor skal i så fall grensen mellom teknologi og menneskelig kontakt gå? Dette er blant spørsmålene vi skal diskutere. Opinion vil tegne et bilde av hva vi vet om morgendagens kunder, det vil si de som er unge nå. Boost.ai leverer teknologi til våre bransjer i dag, og deler eksempler på digitale kundeopplevelser. Med i samtalen er Telenor, SpareBank1 SR-Bank og HELP Forsikring, landets største advokatmiljø for privatpersoner og leverandør av advokatforsikring.

Arrangør: HELP Forsikring

Når: Torsdag 15/8, 08:45 – 09:45

Sted: Clarion Hotel Tyholmen

Vi har jobbene!

Norge må redusere antallet som står utenfor arbeidslivet! Reiselivet og servicenæringen er en viktig del av løsningen. Våre tjenestenæringer sysselsetter mennesker med ulik bakgrunn og kompetanse. Vi har plass til både dem med akademisk eller yrkesfaglig utdanning, og til dem med hull i CV’en eller de som av ulike grunner har falt utenfor. I tillegg har mange ukrainske flyktninger funnet arbeid i tjenestenæringene, men også her er det plass til flere.

Arrangør: NHO Reiseliv, NHO Service og Handel

Når: Torsdag 15.8, 09:30 – 10:30

Sted: MØR biffhus