– En deltidsjobb i kundeservice er en nyttig erfaring å ha med seg inn i arbeidslivet. Man lærer mye om daglig drift, samhandling, kommunikasjon, mennesker og service, forteller Larsen innledningsvis.
Døråpner
– Utdanning er viktig, men arbeidserfaring er også sentralt. I tillegg ønsker de fleste arbeidsgivere å se arbeidserfaring på CV-en til kandidater som kommer direkte fra studier, forklarer Larsen.
Det å ha en jobb ved siden av skole kan åpne mange dører når det nærmer seg slutten av studiene.
Erfaring fra kundeservice er ettertraktet
– Når man har et ben innenfor i en bedrift kan det være et springbrett inn i andre stillinger der man får brukt studiene/utdannelsen sin senere, sier Larsen.
Hun forteller at i Telenor har de et bredt behov for ulik kompetanse.
– Derfor er erfaring fra kundeservice ettertraktet i selskapet fordi man har god kompetanse på kundepleie, produkter, tjenester, systemer, kommunikasjon, organisasjon og så videre, forklarer hun.
– En unik mulighet for å lære og utvikle seg i tillegg til det sosiale og pulserende miljøet
Larsen forteller at det alltid er mange søkere til stillingene innenfor kundeservice.
– Jeg tror mange unge ser på erfaring fra kundeservice som en unik mulighet for å lære og utvikle seg i tillegg til det sosiale og pulserende miljøet, sier Larsen.
Bindeleddet mellom kundene og Telenor
– For oss er det viktig å ha en så rettferdig rekrutteringsprosess som mulig, hvor vi fokuserer på det som er relevant for å lykkes i stillingen, legger hun til.
De ansatte i kundeservice er kundenes direkte møte med merkevaren.
– I kundeservice er man bindeleddet mellom kundene og Telenor, slår Larsen fast.
Derfor er det viktig å ha egenskaper som er på linje med selskapets verdier.
– Vi ser etter medarbeidere som evner å gi førsteklasses service til kundene våre, bidrar til et positivt arbeidsmiljø, har gode kommunikasjonsevner, er ansvarsfull, evner å jobbe selvstendig og motiveres av en hektisk og variert arbeidshverdag, sier Larsen.
– Vær proaktiv
For å skille seg ut i mengden av jobbsøknader anbefaler hun å være proaktiv.
– Det kan være lurt å ta opp telefonen og ringe de som ansetter i stedet for å bare sende en generell søknad.
Her får du muligheten til å presentere deg kort og gi et godt førsteinntrykk. Du kan også få mer informasjon om stillingen, arbeidsmiljø og selskapet.
– Det er også viktig å sette seg inn i stillingen man søker, vurdere hvor mye man kan jobbe ved siden av studiene og gjøre en god vurdering på motivasjon for at man søker jobben.
– Det kan også være verdifullt å lese seg litt opp i forkant på hva som rører seg i bransjen, legger hun til.
Larsen avslutter med et tips som gjør balansen mellom studier og deltidsjobben enklere.
– Jeg tror nøkkelen er at man må finne en deltidsjobb som passer for seg. Dersom man finner en jobb man trives med i lengden, vil man kunne mestre både studier og en deltidsjobb.