Direktør for Kundeservice i Telenor Norge, Eli Henriette Larsen.
Direktør for Kundeservice i Telenor Norge, Eli Henriette Larsen. FOTO: Telenor

Deltidsjobb som døråpner: Telenors tips til studenter

Byene fylles opp av studenter, og flere av disse søker seg til deltidsjobber innen kundeservice. Vi har tatt en prat med Direktør for Kundeservice i Telenor, Eli Henriette Larsen, som gir noen tips til jobbsøkerne. 

– En deltidsjobb i kundeservice er en nyttig erfaring å ha med seg inn i arbeidslivet. Man lærer mye om daglig drift, samhandling, kommunikasjon, mennesker og service, forteller Larsen innledningsvis.

Døråpner

– Utdanning er viktig, men arbeidserfaring er også sentralt. I tillegg ønsker de fleste arbeidsgivere å se arbeidserfaring på CV-en til kandidater som kommer direkte fra studier, forklarer Larsen.

Det å ha en jobb ved siden av skole kan åpne mange dører når det nærmer seg slutten av studiene.

Erfaring fra kundeservice er ettertraktet

– Når man har et ben innenfor i en bedrift kan det være et springbrett inn i andre stillinger der man får brukt studiene/utdannelsen sin senere, sier Larsen.

Hun forteller at i Telenor har de et bredt behov for ulik kompetanse.

– Derfor er erfaring fra kundeservice ettertraktet i selskapet fordi man har god kompetanse på kundepleie, produkter, tjenester, systemer, kommunikasjon, organisasjon og så videre, forklarer hun.

– En unik mulighet for å lære og utvikle seg i tillegg til det sosiale og pulserende miljøet

Larsen forteller at det alltid er mange søkere til stillingene innenfor kundeservice.

– Jeg tror mange unge ser på erfaring fra kundeservice som en unik mulighet for å lære og utvikle seg i tillegg til det sosiale og pulserende miljøet, sier Larsen.

Bindeleddet mellom kundene og Telenor

– For oss er det viktig å ha en så rettferdig rekrutteringsprosess som mulig, hvor vi fokuserer på det som er relevant for å lykkes i stillingen, legger hun til.

De ansatte i kundeservice er kundenes direkte møte med merkevaren.

– I kundeservice er man bindeleddet mellom kundene og Telenor, slår Larsen fast.

Eli Henriette Larsen, Direktør for Kundeservice i Telenor. Her under Kundeservicedagene 2024. FOTO: Ida Amalea Furseth

Derfor er det viktig å ha egenskaper som er på linje med selskapets verdier.

– Vi ser etter medarbeidere som evner å gi førsteklasses service til kundene våre, bidrar til et positivt arbeidsmiljø, har gode kommunikasjonsevner, er ansvarsfull, evner å jobbe selvstendig og motiveres av en hektisk og variert arbeidshverdag, sier Larsen.

– Vær proaktiv

For å skille seg ut i mengden av jobbsøknader anbefaler hun å være proaktiv.

– Det kan være lurt å ta opp telefonen og ringe de som ansetter i stedet for å bare sende en generell søknad.

Her får du muligheten til å presentere deg kort og gi et godt førsteinntrykk. Du kan også få mer informasjon om stillingen, arbeidsmiljø og selskapet.

– Det er også viktig å sette seg inn i stillingen man søker, vurdere hvor mye man kan jobbe ved siden av studiene og gjøre en god vurdering på motivasjon for at man søker jobben.

Britt (80) fortvilet: – Veldig, veldig vanskelig

– Det kan også være verdifullt å lese seg litt opp i forkant på hva som rører seg i bransjen, legger hun til.

Larsen avslutter med et tips som gjør balansen mellom studier og deltidsjobben enklere.

– Jeg tror nøkkelen er at man må finne en deltidsjobb som passer for seg. Dersom man finner en jobb man trives med i lengden, vil man kunne mestre både studier og en deltidsjobb.