Etter noen år med nedgang i antall søknader om finansiering for oppstart av bedrifter, opplever Innovasjon Norge nå at stadig flere ønsker å satse.
Ved utgangen av juli hadde 370 prosjekter fått innvilget tilskudd, mens tallet for hele fjoråret var 450.
– Dette er en utvikling jeg er veldig glad for å se! Jeg har vært bekymret over at både våre egne tall og eksterne undersøkelser viste at stadig færre ønsker å etablere egne virksomheter, og særlig de yngre. Nå kan det se ut til at den trenden er i ferd med å snu, basert på økningen i søknader om tilskudd til oppstart. Dette er gode nyheter, sier Innovasjon Norges administrerende direktør, Håkon Haugli.
Norge trenger gründerne
I den omfattende omstillingen av næringslivet som Norge skal gjennom, må vi ha et mangfold av nye bedrifter som kan utvikle nye tjenester og produkter og vokse seg sterke.
– Derfor er gründerne så viktige for landet vårt. Forskning viser at en stor andel av de nye jobbene skapes i helt nye virksomheter, og vi ser også at de er raskere til å utnytte mulighetene som ligger i ny, framtidsrettet teknologi – som for eksempel kunstig intelligens, sier Haugli.
Ved utgangen av juli hadde Innovasjon Norge innvilget nesten 153 millioner kroner i tilskudd til i alt 370 oppstartprosjekter.
I hele fjor var summen 178 millioner kroner til 450 prosjekter. Det kan dermed bli rekordhøy støtte til oppstartsbedrifter fra Innovasjon Norge i år.
– Økningen vi nå ser i etterspørsel etter våre virkemidler er nok også et uttrykk for at det er blitt mer krevende for unge bedrifter å hente kapital, fortsetter Haugli.
– Det er viktig for oss å ha gode ordninger som bidrar til at mange tør å satse på gode prosjekter. Gründerskap er risikosport, og vi kan dele den risikoen med gründerne, samtidig som vi følger opp og stiller krav til framdriften, legger Haugli til.
– Tveegget sverd
Odd Gurvin har arbeidet i privat næringsliv i 35 år, der de siste 20årene som konsulent i å veilede selskaper gjennom transformative prosesser, derbåde merkevare og drift styrkes ved hjelp av innovative digitale løsninger.
Ellers har Odd hatt en rekke styreverv spesielt knyttet til oppstartselskaper og teknologivirksomheter. Han arbeider i dag som Seniorkonsulent i Vestland Fylkeskommune avdeling for næring, plan og innovasjon.
– Kundeservice i en startup med et etablert kundegrunnlag er et tveegget sverd, sier Gurvin innledningsivs.
Han forteller at produktet man utvikler gjøres ofte i samarbeid med kundene.
Det kan skape uro
– På den ene siden har man gjennom kundeinnsikten laget en plan for utvikling og teamet arbeider for å få på plass de ulike funksjonene i prioritert rekkefølge. Så kommer nye forespørsler fra kundene, ønsker eller gjerne betalte bestillinger på nye funksjoner som de vil ha prioritert foran de etablerte utviklingsplanene. Pengene trenger man, så det kan være lett å si ja til bestillingen.
Det kan skape uro hos utviklingsteamet og føre til at fokus blir splittet mellom langsiktig produktutvikling og kortsiktige kundebehov.
– Utviklingsteamet kan oppleve press for å levere funksjoner raskere enn planlagt, noe som kan gå på bekostning av kvalitet og teknisk robusthet. Over tid kan dette også skape frustrasjon og utbrenthet blant teammedlemmene, som stadig må omprioritere arbeidet sitt og går rett og slett lei, sier Gurvin.
Uvurderlig kilde til innsikt
På den andre siden er kundeservice en uvurderlig kilde til innsikt.
– Kundene gir verdifulle tilbakemeldinger som kan bidra til å forbedre produktet og sikre at det møter reelle behov i markedet, sier Gurvin.
Han mener at en startup som klarer å balansere mellom å følge den langsiktige utviklingsplanen og å være responsiv overfor kundens ønsker, vil stå sterkere i konkurransen.
Finne den riktige balansen
– Det handler om å finne den riktige balansen mellom å være fleksibel og samtidig bevare fokus på den overordnede visjonen for produktet, forklarer Gurvin.
Effektiv kundeservice handler derfor om mer enn bare å møte kundenes umiddelbare behov.
– Det er en strategisk funksjon som kan bidra til å forme produktets utvikling, bygge sterke kunderelasjoner, og sikre langsiktig suksess for startupen.
– Velger man å være 100% tro på egen utviklingsplan og ikke bry seg om kundene – vil de etter relativ kort tid forsvinne som kunder og grunnlaget for drift forsvinner, legger han til.
Kundeservice er like viktig som tjenesten eller produktet
– Hensikten med bedrift er å skaffe kunder og beholde kunder, forteller Steinar B. Christensen, daglig leder i CustomerTrends.
– Tall fra KSIndeks viser at kundeservice er like viktig som tjenesten eller produktet man leverer, forklarer han.
Kundeservice til et konkurranseparameter
Han forteller videre at i en gründerbedrift er du helt avhengig av at de første kundene du får blir fornøyde. Det danner ikke bare et grunnlag for hva som kommer senere, men det kan også bli gode referansekunder du kan vise til.
– Jeg råder gründerne til å sette seg i posisjonen som kunde selv. Hvordan hadde du likt å bli behandlet?
Man kan også se til sine konkurrenter eller andre selskaper som er god på kundeservice.
– Man bør gjøre kundeservice til et konkurranseparameter, og tenke på hvordan man kan differensiere seg fra de andre på kundeservice, forklarer Christensen.
– Kjenn kundene din
Oppstartsbedrifter har ofte knappe ressurser, enten det går på økonomi eller tid. Derfor kan flere nedprioritere kundeservice, selv om kundene sier at dette er like viktig som produktet eller tjenesten.
– Man kan enten gjøre jobben med kundeservice selv, kjøpe tjenesten fra andre eller en kombinasjon, forklarer han.
Det finns flere samarbeidspartnere som spesialiserer seg på selskaper i vekst.
– Jeg tror en slags kombinasjon kan være smart. Da er du alltid hands on med kundene selv, men med litt outsourcing får mer tid samtidig som du enkelt kan skalere for vekst, forklarer Christensen.
Det er viktig å lytte til kundene sine, og ta med deres meninger inn i utviklingen. Det kan være gjennom kundeservice, dybdeintervjuer, fokusgrupper eller kundetilfredshetsundersøkelser.
– Vi jobbet med et startup-selskap hvor vi kartla markedet og hva som var viktig for kundene i forhold til en ny nettside. Hva er egentlig viktig for de, hvilke funksjonaliteter ønsker de? Nettsiden ble en suksess.
Han anbefaler å kjenne kundene sine godt.
– Dersom du utvikler produktet eller tjenesten med kundene i tankene øker du sannsynligheten for å lykkes, forteller Christensen avslutningsvis.
Kundeserviceavisen eies av CustomerTrends.