– Mange kontakter oss for erstatning, men reiseforsikringen dekker ikke forsinkelser og kanselleringer som skyldes flystreik, forteller skadeforebygger Hofstad-Nielsen i Fremtind.
Reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.
Ikke avbestill
Forbrukerrådet anbefaler at du som reisende avventer med å avbestille flybillettene dine ved en streik. Avbestiller du selv, har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.
– Dersom det ser ut til at flyvningen din står i fare for å rammes av streik, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Får du ikke direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt, så regn med at det går som vanlig, sier Hofstad-Nielsen.
Om flyvningen din blir innstilt, har du tre muligheter:
- Returnere billetten og få den refundert av flyselskapet som streiker.
- Om mulig: booke om din reise til et senere tidspunkt.
- Bestille hos andre selskap, eller bruke alternative reisealternativer som bil eller tog, og deretter søke refusjon hos flyselskapet som streiker.
– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men, det kan ta litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det har vært høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.
Hva med hotell og feriehus?
Så lenge det er streik som er årsak til at du ikke får reist, så dekker heller ikke reiseforsikringen avbestilling av hotell, feriehus eller Airbnb.
– Vi anbefaler kundene som ikke har refunderbare bookinger å kontakte hotellet eller utleier for avbestilling og eventuelt hvor mye en kan få igjen, sier Hofstad-Nielsen.
Passasjerer med økonomisk tap på grunn av streik kan etter en konkret vurdering få dekket det av flyselskapet. Om du og flyselskapet ikke blir enige, kan du klage til Transportklagenemnda.
Slike tap kan typisk være forhåndsbetalt hotell eller leiebil, annen korresponderende transport eller tapt inntekt som følge av at du kom for sent hjem.
Her finner du kontakt- og klageinformasjon for de ulike flyselskapene
Krav på standardisert erstatning
I tillegg til refusjon eller ombooking vil passasjerer ha krav på en standardisert økonomisk erstatning dersom flyturen blir kansellert eller forsinket i mer enn tre timer.
Hvor mye du har krav på varierer på bakgrunn av standardiserte satser.
Forbrukerrådet har laget en flykalkulator som enkelt regner ut hva du har krav på, og loser deg gjennom prosessen med å søke om refusjon. Kalkulatoren finner du her på forbrukerradet.no.
Det er avgjort av EU-domstolen at streik blant flyselskapets egne ansatte ikke fritar flyselskapet for erstatningsansvar, så ved pilotstreik eller streik blant kabinpersonale har du krav på erstatningen.
Retten til erstatning gjelder derimot ikke dersom kanselleringen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll som ekstremvær eller terroraksjoner.
Retten kan også bortfalle dersom streiken som pågår ikke er i flyselskapet – men i et annet selskap som bidrar til flyvingen. Dette kan for eksempel være streik blant flyplassansatte eller lignende.
Selv i ekstraordinære situasjoner har du likevel rett på erstatning dersom flyselskapet ikke har stukket seg langt nok for å minimere forsinkelsen.
Flyselskapet må i slike tilfeller vurdere ombooking med andre flyselskaper, også de som ikke er i samme allianse, hvis det kan redusere forsinkelsen,
Rett til mat og drikke
Blir du stående på flyplassen i påvente av ny reise, skal flyselskapet sørge for mat og drikke, og eventuelt hotellopphold dersom det blir nødvendig. Du har krav på mat og drikke som står i et rimelig forhold til ventetiden.
I mange tilfeller kan voucheren du får utdelt fra flyselskapet være for lite til å dekke kostandene for mat. Husk å spare på kvitteringer om du må gjøre egne innkjøp av mat og drikke, så kan du kreve det tilbake fra selskapet.