Adm. direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge.
Adm. direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge. FOTO: Telia Norge

Telia kutter 3000 stillinger: – Målet er å sikre en mer kundefokusert organisasjon

De skal spare minst 2,6 milliarder svenske kroner, opplyser selskapet i en pressemelding onsdag morgen. I Telia Norge er det 245 stillinger som berøres gjennom 2024.

Kundeserviceavisen spurte Telia Norge hvor mange stillinger innenfor kundeservice som blir berørt. Det fikk vi ikke svar på.

– Vi forstår godt at dette er veldig krevende for dyktige medarbeidere som berøres, og vi skal gjøre det vi kan for at disse får god oppfølging i den videre prosessen, sier Informasjonssjef Telia Norge Ellen C. Scheen til Kundeserviceavisen.

I Norge er det 245 stillinger som berøres

– Vi skal forenkle og effektivisere for å skape et bedre Telia for våre kunder og eiere, sier adm. direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge.

Kuttene i stillinger rammer alle deler av selskapet. Nedbemanningsplanene er gjenstand for forhandlinger med fagforeningene.

I Norge planlegger Telia å redusere antall stillinger med 245. Ved årsskiftet hadde selskapet rundt 2170 stillinger i Norge.

– I Norge er det 245 stillinger som berøres gjennom 2024. Dette inkluderer tidligere nedbemanninger, naturlige avganger som ikke erstattes, innleide konsulenter som avsluttes, samt faste ansatte, sier Vellan.

Flytter IT til landene

Endringsprogrammet til Telia Company sier de skal forbedre kundefokuset gjennom å styrke det enkelte Telia-land ved å overføre spesielt IT-ressurser fra konsernet til landene.

– Dette vil gjøre at disse ressursene er tettere på virksomheten i landene, som vil gi kortere beslutningsveier og bedre innsikt i utfordringer og løsninger, skriver selskapet.

Telia Norge søker å løse nedbemanningen av selskapets faste ansatte gjennom å tilby sluttpakker som skal sikre økonomisk trygghet for de som berøres, i tillegg til profesjonell karriererådgiving.

– De som berøres vil få god oppfølging i den videre prosessen, avslutter Vellan.