Så sent som i fjor var det 5.000 ansatte i Klarna. Nå er det rundt 3.800, og tallet skal videre nedover. Målet er 2000, sier CEO Sebastian Siemiatkowski til Financial Times.
Det skal spare selskapet enorme summer før børsnotering.
Dette gjør de med god hjelp av AI, hvor intelligensen tar over oppgaver til kundeservice og markedsføring.
– Kan gjøre mye mer med mindre
– Vi kan ikke bare gjøre mer med mindre, men vi kan gjøre mye mer med mindre. Internt snakker vi om et mål på rundt 2,000 ansatte, forteller han.
Men Siemiatkowski ønsker ikke å sette en spesifikk tidsfrist på når de skal nå målet.
Han forteller at de har innført ansettelsesstopp, unntatt for utviklere, og benytter naturlig frafall fremfor oppsigelser for å redusere arbeidsstyrken.
Siemiatkowski har vært en av de mest høylytte europeiske teknologisjefene om fordelene med AI, selv om det fører til lavere sysselsetting, og mener at dette er et spørsmål for myndighetene å håndtere.
Børsnotering
I 2021, da rentene var lave og børstemperaturen høy, var selskapet verdsatt til hele 46 milliarder dollar. Et år senere krasjet verdsettelse ned til 6,7 milliarder dollar.
Nå forbereder det Stockholm-baserte selskapet seg på børsnotering. Det kan skje allerede i første halvdel av neste år.
Betalingsgiganten har lenge vært et tapssluk, men i andre kvartal ble tapene kuttet kraftig. Fra 854 millioner svenske kroner i minus for et år siden, endte selskapet på minus 10 millioner svenske kroner dette kvartalet.
– Vi har bestått kriteriene for en børsnotering, og nå er det mest et spørsmål om timing. Vi jobber aktivt med å gjøre alt som er nødvendig for å kunne bli et børsnotert selskap, sa Siemiatkowski da noteringsplanene ble kjent.
Tjener 700,000 dollar per ansatt
Han uttalte også at Klarna har økt sin gjennomsnittlige årlige inntekt per ansatt fra rundt 400,000 dollar for 12 måneder siden til 700,000 dollar nå.
Det er takket være nedskjæringer i arbeidsstyrken og kostnadsreduksjoner gjennom AI.
Betale toppklasse for det beste talentet
Fordelene med AI vil sannsynligvis være et viktig salgsargument for enhver Klarna-børsnotering.
– Hvis jeg kan oppnå en høyere inntekt per ansatt, vil det tillate oss å betale toppklasse for det beste talentet, de som nå dykker dypt inn i AI, forklarer Siemiatkowski.
– Det klare budskapet til våre ansatte er: lavere totale lønnskostnader, høyere kostnad per individ. Jeg er svært fornøyd med å se at dette gir resultater, sier Siemiatkowski.
Misfornøyd på X
Siemiatkowski har uttrykt misnøye på X (tidligere twitter).
Han er skuffet over hvordan media har vinklet budskapet på at ansatte skal erstattes med AI.