Bernt G. Apeland, administrerende direktør.
Bernt G. Apeland, administrerende direktør. FOTO: Virke

Handelsrapporten 2024: Venter comeback for kapitalvarebransjene

Årets Handelsrapport fra Virke viser at dyrtid og renteoppgang særlig har rammet kapitalvarebransjene. Samtidig ser man en vridning mot lavprissegmentet i flere bransjer. Virke venter at bedring i kjøpekraften vil føre til oppgang i detaljhandelen fremover, som særlig vil komme kapitalvarebransjene til gode.

-Under dyrtiden har forbrukerne prioritert hardere, dette har særlig rammet kapitalvarer, som byggevarer, møbler og hvitevarer. Nå forventer vi bedre tider for kapitalvarebransjene som følge av økt kjøpekraft og etter hvert rentenedgang, sier administrerende direktør Bernt G. Apeland i Virke.

Med en lønnsvekst på over 5 prosent og lavere prisvekst vil de fleste merke en god økning i kjøpekraften. Når renten kommer ned, blir kjøpekraften ytterligere forbedret for mange.

-Det er dermed godt rom for forbruksvekst i tiden som kommer. Vi tror det vil merkes allerede i høst, og at veksten fortsetter til neste år, sier Apeland.

Fjoråret preget av vridning mot lavpris 

Årets rapport viser at bransjene med sterkest vekst i varehandelen er dyrebutikk, ur og bredt vareutvalg. Vekstvinnerne i år er kjedene Musti, Normal og bilrekvisitakjeden Thansen.

-Virke ser at det har vært en vridning mot lavprissegmentet i flere bransjer. Normal har vært godt posisjonert i møte med økningen i levekostnadene og at forbrukerne er blitt stadig mer prisbevisste, sier Apeland.

Normal-kjeden har hatt en sterk og lønnsom vekst etter at de åpnet sin første butikk i 2017. Hittil i år har kjeden åpnet 21 nye butikker, og snart har de 200 butikker totalt i Norge.

Syv av ti kroner legges igjen i fysiske butikker  

I 2023 handlet nordmenn varer for 712 milliarder kroner, en vekst på 5,8 prosent fra året før. Mer enn syv av ti kroner legges igjen i fysiske norske butikker. Størsteparten av veksten i 2023 skyldes likevel en økning i den norske netthandelen og nordmenns varekjøp i utlandet.

-Konkurransebildet i varehandelen er mer komplisert enn tidligere. Ikke bare viskes bransjeskillen ut, men det skjer også en forskyvning i omsetning mellom salgskanaler, fra fysiske norske butikker til norske og utenlandske nettbutikker, sier Apeland.

Den samlede netthandelen økte med 17,2 mrd. fra 2022 til 2023, noe som var en vekst på 12,6 prosent. Det var omsetningen i norske nettbutikker som var den største vekstdriveren, slik man har sett over noen år. Totalt sto norsk netthandel for nær 87 prosent av netthandelen i 2023.