Fv: Hilde Gravnås, adm.dir i Etac, Jonas Bergstrøm, leder for McDonald's egeneide restauranter i Norge, Håvard Ravn Ottesen, prosjektleder for Changing Places i Norge, Francisco Rodriguez, seniorleder for bygg og vedlikehold for McDonald's i Norge, Kent Ivar Stulen, privatperson.
Fv: Hilde Gravnås, adm.dir i Etac, Jonas Bergstrøm, leder for McDonald's egeneide restauranter i Norge, Håvard Ravn Ottesen, prosjektleder for Changing Places i Norge, Francisco Rodriguez, seniorleder for bygg og vedlikehold for McDonald's i Norge, Kent Ivar Stulen, privatperson. FOTO: Alexander Henningsen

Inkludering på menyen: McDonald’s åpner en spesiell type toaletter

McDonald’s i Norge tok et viktig steg mot bedre tilgjengelighet når restauranten på Strandtorget i Lillehammer gjenåpnet i september. Som den første i landet, tilbyr restauranten et «Changing Places»-toalett – et rom spesielt tilrettelagt for personer som ikke får dekket sine behov av ordinære handikaptoaletter.

Changing Places Consortium, etablert i 2005, er en sammenslutning av ideelle organisasjoner som jobber for å fremme rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser ved å sikre installasjon av tilgjengelige toaletter i store offentlige rom, uten støtte fra kommersielle selskaper.

– Inkludering er en kjerneverdi i McDonald’s

– Inkludering er en kjerneverdi i McDonald’s, sier Jonas Bergstrøm, leder for McDonald’s sine egeneide restauranter i Norge, innledningsvis.

Et fullverdig «Changing Places»-toalett er utstyrt med hev/senk stellebord, takheis for enkel forflytning, tilgjengelig dusj og et handikaptoalett med tilstrekkelig plass på begge sider.

Bergstrøm er stolt over å kunne åpne Norges første restaurant med et «Changing Places»-toalett, tilgjengelig for alle.

Restauranten åpner det som blir Norges første Changing Places-toalett.

– Midt i gjenoppbyggingen av restauranten i Lillehammer etter stormen Hans, ble vi kontaktet av Håvard Ravn Ottesen fra Changing Places. I tillegg til at jeg selv har en bror som sitter i rullestol og er godt kjent med de daglige utfordringene personer med funksjonsnedsettelser møter, gjorde samtalen med Ottesen det klart at vi måtte handle, forklarer Bergstrøm.

Bli et inkluderende stoppested for alle

– Med vår beliggenhet ved E6 håper vi at McDonald’s kan bli et inkluderende stoppested for alle, sier Jonas Bergstrøm, legger han til.

McDonald’s har satt seg en ambisjon å bygge «Changing Places»-toaletter på alle restauranter der det er mulig. De bygger slike toaletter på deres nye restauranter: Ottestad i Stange, Kobbervikdalen i Drammen, Orkanger og Narvik.

Nødvendig behov

Mikey Karlsen, som er rullestolbruker og avhengig av assistanse, og prosjektleder for Changing Places, Håvard Ravn Ottesen, understreker hvor viktig McDonald’s initiativ er for økt tilgjengelighet langs norske veier.

– Som rullestolbruker møter jeg ofte utfordringer på reise. Det er beundringsverdig at McDonald’s har lyttet til våre behov og nå åpner Norges første «Changing Places»-toalett. Jeg håper dette vil inspirere andre bedrifter til å følge etter, og at standarden for universell utforming heves i tråd med kravene til Changing Placessier Mikey Karlsen.

Våre undersøkelser viser at vanlige handikaptoaletter ikke dekker behovene til 9 av 10 personer med store funksjonsnedsettelser

Her både takheis og stellebord for voksne.

– Våre undersøkelser viser at vanlige handikaptoaletter ikke dekker behovene til 9 av 10 personer med store funksjonsnedsettelser. Det finnes ingen kjente fullverdige «Changing Places»-fasiliteter som er offentlig tilgjengelige i Norge i dag. McDonald’s tar et viktig steg ved å åpne et slikt toalett i Lillehammer, sier Håvard Ravn Ottesen, prosjektleder for Changing Places i Norge.

Ottesen legger også til at slike fasiliteter vil ha stor verdi for personer med både synlige og usynlige funksjonsnedsettelser:

– McDonald’s viser vei ved å legge til rette for at alle kan delta i samfunnet. Dette er et etterlengtet tiltak, og vi håper å se flere initiativer som dette fremoversier han.

Dramatiske tall: Dette er Norges mest og minst fornøyde bankkunder