Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet på alle togstrekninger i Norge hvert kvartal.
– Gratulerer til SJ Norge med topplasseringen
Den siste undersøkelsen, for perioden juni-august, viser at de fritidsreisende er mest fornøyd med togturen.
Togselskapene ligger stabilt fra sist kvartal med en liten fremgang for Go-Ahead Norge og Vy Øst. Det er SJ Norge som kommer best ut i undersøkelsen totalt.
– Gratulerer til SJ Norge med topplasseringen blant kundene. Jeg vil også gratulere Go-Ahead og Vy, som har en positiv utvikling, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
– Hele jernbanesektoren er fokusert på å gi de som reiser med toget en bedre opplevelse, og det er veldig motiverende at flere kunder sier at de er fornøyde med reisen, fortsetter Sletta.
Stabil utvikling
De reisende gir togselskapene samlet 79 av 100 poeng på spørsmålene om hvor tilfredse de var med reisen i sin helhet.
Dette er en liten oppgang på 1 poeng fra sist kvartal, men 1 poeng lavere enn samme periode i fjor. Det var 6341 respondenter i undersøkelsen, som ble gjennomført i juli og august.
– Det er positivt å se at det er en liten bedring i resultatet. Undersøkelsen gjelder for sommermånedene der mange har ferie. Det er derfor gledelig å se resultatene for de som har valgt tog i forbindelse med fritidsreiser, sier Sletta.
– Det er fortsatt utfordringer i stabiliteten på jernbanen og vi jobber derfor målrettet for å få en bedre driftsstabilitet og punktlighet i togtrafikken, slik at kundene får den forutsigbarheten de trenger, sier Sletta.
Fornøyde med service og informasjon om bord
På konkrete spørsmål er det personellet og informasjonen om bord på toget som får mest skryt av de reisende.
De er minst fornøyde med informasjonen når det oppstår forsinkelser eller andre avvik.
– I sommermånedene har det vært flere planlagte avvik i forbindelse med vedlikehold, spesielt på Østlandet. Dette er helt nødvendige arbeider for å sikre at infrastrukturen fungerer slik den skal, men krever at de reisende får god informasjon om hvordan reisen kan gjennomføres, utdyper Sletta.
– Dette er noe vi jobber mye med i et samarbeid på tvers av aktørene i jernbanesektoren, avslutter jernbanedirektøren.