Mad,Young,Female,Annoyed,With,Scam,Or,Spam,Messages,On
FOTO: Shutterstock

27 % av kundene er irriterte – klarer dere å snu det?

27 % av kundene starter samtalen allerede irriterte – hvordan kan bedrifter snu dette til en positiv opplevelse? Ny innsikt fra KSIndeksundersøkelsen viser hva som skaper lojale og fornøyde kunder.

Nye data fra KSIndeksundersøkelsen viser at 27 % av kundene starter dialogen med kundesentre allerede er litt irriterte.

Dette legger et betydelig press på kundeservicemedarbeidere, som i nesten en fjerdedel av samtalene må håndtere kunder med negative følelser.

Det er derfor avgjørende å investere i opplæring som gir medarbeiderne verktøyene til å snu slike situasjoner og forhindre ytterligere irritasjon.

Slik sikrer du økonomisk suksess

Undersøkelsen vise at begeistrede kunder har betydelig høyere sannsynlighet for å forbli lojale, med 73 % som sier de vil forbli kunde i selskapet om to år, mot kun 28 % blant andre kunder.

Dette understreker at bedrifter som ikke bare tilfredsstiller, men begeistrer, har en langt sterkere sannsynlighet for økonomisk suksess.

Begeistrede kunder har betydelig høyere sannsynlighet for å forbli lojale

Når en kunde er irritert før samtalen, forblir en betydelig andel misfornøyde også etter dialogen med kundeservice. 16 % er fortsatt irriterte, og hele 19 % er skuffet etter samtalen.

På den andre siden, hvis kunden ikke starter samtalen irritert, er tallene betraktelig bedre – kun 4 % ender opp irriterte, mens 63 % rapporterer tilfredshet etterpå.

Det å begeistre en kunde som starter samtalen irritert er svært vanskelig, og det skjer bare i 3 av 100 samtaler.

– Bør begeistres for å opprettholde et konkurransefortrinn i markedet

Dette understreker hvor kritisk det er å overgå kundens forventninger og forhindre at negative følelser forsterkes.

Kundeservice er ikke bare en kostnadspost, men en investering i kundelojalitet og langsiktig lønnsomhet.

Å tilfredsstille kundene er ikke tilstrekkelig – de bør begeistres for å opprettholde et konkurransefortrinn i markedet.

Hva kan privat og offentlig sektor lære av hverandre?

KSIndeksundersøkelsen viser tydelig at kundereiser som ikke irriterer kundene gir høyere sannsynlighet for lojalitet, noe som er helt avgjørende i en tid der konkurrenter alltid er like rundt hjørnet.

Derfor er det viktig at virksomheter fokuserer på å levere eksepsjonelle kundeopplevelser som skaper emosjonell tilknytning, fremfor kun å levere på et tilfredsstillende nivå.