Siden i 2003, har EPSI gjennomført dybdeintervjuer med over 2300 privatpersoner og bedrifter hvert år. De avslører kundetilfredsheten til selskapene, samtidig som de deler interessante funn for bransjen.
Chilimobil på topp
Telenor på bunn
Telia har størst fremgang
Telia utmerker seg som selskapet med størst fremgang i årets måling.
Kundene melder om betydelige forbedringer i produktkvaliteten det siste året, spesielt innen hastighet på databruk og dekning.
Telia har også hevet servicenivået, noe som gjør at flere kunder nå føler seg bedre ivaretatt.
Samlet sett opplever kundene at de får mer verdi for pengene, og har et sterkere totalinntrykk av Telia som leverandør.
– Bransjen bør følge nøye med
Kundetilfredsheten i mobilbransjen har gjennomgått en betydelig utvikling de siste 20 årene. Fra lave nivåer tidlig på 2000-tallet, har bransjen styrket seg gjennom kontinuerlige forbedringer i produkt- og tjenestekvalitet.
Dette inkluderer spesielt bedre dekning, samtalekvalitet og økt datakapasitet, som samlet har bidratt til relativt problemfri mobilhverdag og en bedre kundeopplevelse.
En tilbakegang som bransjen bør følge nøye med på
I 2024-undersøkelsen ser EPSI imidlertid en liten tilbakegang i den generelle kundetilfredsheten, selv om nivåene fortsatt er gode.
– Etter flere år med jevn økning, ser vi nå en moderat nedgang. I privatmarkedet ligger tilfredsheten på 72,2, ned fra 73,1 i fjor, skriver EPSI i årets rapport.
– Til tross for fortsatt høye nivåer, signaliserer disse tallene en tilbakegang som bransjen bør følge nøye med på, legger de til.
Eldre kunder mindre tilfredse
En av de mest markante endringene i årets måling er at kundetilfredsheten blant de eldste kundene, de over 60 år, har falt.
Mens yngre voksne og middelaldrende kunder opprettholder tilfredsheten på nivå med fjoråret, er de eldre kundene nå mindre fornøyde enn på flere år.
Selv om denne kundegruppen fortsatt er tilfreds med dekning og samtalekvalitet, viser analysene at de i økende grad føler seg mindre ivaretatt. Eldre kunder ser også i mindre grad nytteverdien av større datapakker, noe som oppleves som en viktigere faktor for yngre segmenter.
Utviklingen kan delvis tilskrives økt bruk av chatbots og andre digitale verktøy. Mens yngre kunder ofte foretrekker selvbetjeningsløsninger, har eldre kunder en sterkere preferanse for personlig kontakt.
– Med andre ord, én tilnærming passer ikke nødvendigvis alle kunder, og en mer tilpasset kundestrategi som tar høyde for ulike behov vil trolig bli verdsatt i et stadig mer segmentert og krevende marked, skriver EPSI om funnene.