– Heder Bank skal være en brukervennlig digitalbank og ikke kaste bort kundenes penger på såkalt rådgivning når det beste rådet uansett er å sørge for at du ikke betaler for høy rente, fortsetter Gjendem.
De vil være banken for kunden som har klart å nedbetale litt på boliglånet sitt og som dermed har lavere risiko.
– Heder Bank belønner kunder som viser økonomisk ansvar ved å tilby lavere renter på boliglån for de med en belåningsgrad under 55 prosent. Banken vil også tilby konkurransedyktige innskuddsprodukter, forteller de.
Ny bank
Heder Bank er i realiteten er ny bank, men formelt sett er det selskapet MyBank ASA som skifter både navn, ledelse og strategi.
Nye digitale løsninger er under utvikling, og håper at de etter jul kan tilby boliglån.
Den nye ledelsen i Heder Bank består av Klaus-Anders Nysteen som arbeidende styreleder, Bent Gjendem som adm. direktør og Gustav Gotteberg som viseadm. direktør.
De har samlet over 50 års erfaring fra bank og finans, og de går også inn på eiersiden i banken.
Den nye banken vil bygges opp i Bergen, som har et sterkt miljø innen utvikling av digitale bankløsninger og allerede har fostret utfordrere som Sbanken og Bulder Bank. Nøkkelpersoner i byen er allerede på vei inn i Heder Bank.
– Vi er superfornøyd med å ha kommet så langt. Vi har besatt nøkkelpersoner og allerede rekruttert helt avgjørende kompetanse. Vi har fått på plass navn og bestemt flytting til Bergen. Nå er vi snart klare til å ønske de første boliglånskundene velkommen, sier styreleder Klaus-Anders Nysteen.
– En effektiv og kundevennlig digital bank med gode betingelser
Heder Bank lanseres samtidig som den årlige EPSI-undersøkelsen viser at kundetilfredsheten blant norske bankers personkunder har nådd det laveste nivået siden undersøkelsen startet i 2003.
EPSI påpeker spesielt at Sbanken har falt kraftig etter å ha blitt overtatt av DNB og at mange Sbanken-kunder nå vurderer å bytte bank.
– Heder Bank lanseres i et marked der det er et tydelig behov for bedre bankopplevelser, sier Gjendem.
– Vår ambisjon er å gi kundene det de virkelig fortjener – en effektiv og kundevennlig digital bank med gode betingelser, avslutter han.