d4eec47e-4d3a-4b52-b944-39434663b7b2-w_960

Toget kjørte fra Vegard: – Ydmykende og frustrerende

Vegard Olsen, som jobber som BPA-rådgiver i Stendi assistanse, opplevde nylig at toget kjørte uten ham, fordi det tok for lang tid å ta ut rullestolrampen. En situasjon mange med  funksjonsnedsettelser dessverre fortsatt møter når de reiser kollektivt.

På vei til jobben i Stendi som rådgiver for BPA-brukere (brukerstyrt personlig assistanse) på Lysaker i Oslo denne uken, ble Vegard nylig bedt om å vente på neste tog, da det første toget som ankom, var for gammelt til å håndtere rullestolen uten bruk av rampe.

Konduktøren fra Vy mente dette ville føre til forsinkelser, og ba Vegard vente ta neste tog – noe som førte til at han kom for sent på jobb.

Ydmykende og frustrerende

– Jeg ble ikke bare forsinket til jobben, men opplever det også som sårt, ikke bare på vegne av meg, men alle i samme situasjon som opplever lignende situasjoner, forteller han.

Vegard mener hendelsen dessverre ikke er enestående, og illustrerer et større problem.

Mange med funksjonsnedsettelser føler seg ofte til hinder når de skal reise kollektivt, og kvier seg derfor for å delta i samfunnet på lik linje med andre.

Vedgard beskriver opplevelsen som både ydmykende og frustrerende.

– Det er flaut å bli nektet adgang foran andre passasjerer, og skuffende at vi fortsatt opplever dette i 2024.

Ikke første gang

Kundeserviceavisen skrev i februar 2023 om rullestolbruker og pendler Thomas Myhre som ofte ble glemt igjen på perrongen, eller måtte bli sittende på toget fordi han ble glemt eller fordi enkelte stopp ikke var universelt utformet.

FOTO: Tore Bjørback Amblie

– Vi synes selvsagt at det er veldig trist at Thomas har opplevd dette i våre tog, fortalte sjef for internkommunikasjon hos Vy tog Øst, og pressevakt, Kaja Rynning Moen, den gangen.

– Det er en utfordring at flere av våre tog er fra en tid før krav om universell utforming, og kunder vil dessverre tidvis oppleve å kjøre med tog som ikke er universelt utformet, la hun til.

Tilrettelegging sikrer et inkluderende samfunn

Vegard deler hendelsen for å bidra til økt bevissthet og endring.

– Jeg frykter at mange i min situasjon velger å bli hjemme fremfor å ta kollektivtransport, på grunn av risikoen for å bli ekskludert.

Det er et alvorlig samfunnsproblem

Han mener at kollektivtransporten skal være tilgjengelig for alle, og transportselskapene må ta ansvar for at ingen skal føle seg som et hinder for andre reisende.

– Det er et alvorlig samfunnsproblem at personer med funksjonsnedsettelser ikke føler seg velkomne på tog og buss.

Tilrettelegging for alle borgere er en grunnleggende forutsetning for et inkluderende samfunn.

Elin (68) fikk ingen hjelp via Klarna-chat: Ventet på namsmannen for menneskelig kontakt

Stendi kontaktet Vys kundeservice i etterkant, som sier at slik som dette skal det ikke være, og beklaget.

– Men det er jo når man står på perrongen og skal rekke jobben, man trenger den imøtekommenheten, sier Vegard avslutningsvis.