Kunstig intelligens kan sette fart på utviklingen av tjenester i en skala som ikke har vært sett siden den industrielle revolusjonen. Og vi har bare sett starten. Utviklingen skjer fort, og spørsmålene er mange. En ny rapport fra Sopra Steria-gruppen viser hva ledere i flere europeisk land lurer på, når det kommer til kunstig intelligens.
– Det gjelder for norske ledere å ta grep nå, for å unngå å bli hengende etter, sier Caspar Lund, leder for kunstig intelligens i Sopra Steria.
Konsulentselskapet jobber med store private og offentlige virksomheter, og sitter tett på ulike problemstillinger som diskuteres av ledere i flere land. Blant annet knyttet til kunstig intelligens.
– Vi ser at mange av spørsmålene vi får knyttet til kunstig intelligens går igjen hos ledere i flere virksomheter. Derfor har KI-eksperter i Sopra Steria-gruppen svart ut spørsmålene i en egen rapport vi håper er nyttig for ledere i ulike sektorer, sier Lund.
KI-spørsmål fra ledere
Spørsmålene i rapporten kommer fra samtaler med ulike ledere i både private og offentlige virksomheter i flere land.
KI-landskapet forandrer seg raskt
Er KI bare en hype? Hvordan setter vi sammen et effektivt KI-team? Trenger man egentlig en Chief AI Officer (CAO), og må virksomheten ha en KI-strategi for å komme i gang? Og ikke minst, hvordan gjøre dataene klare for KI, og hva er beste praksis for å skalere KI?
– KI-landskapet forandrer seg raskt, så svarene vi kommer med i denne rapporten har en relativt kort levetid. Derfor vil vi komme med oppdaterte versjoner i takt med KI-utviklingen, sier Lund.
Tre barrierer
Bedrifter som ønsker å ta i bruk AI, møter tre hovedbarrierer: kognitiv forståelse, tilgang til kvalitetsdata og mangel på beste praksis.
- Kognitiv forståelse: Overdreven selvtillit til AI’s kortsiktige kapasiteter overskygger ofte dets langsiktige potensial. Bedrifter må øke AI-kompetansen på alle nivåer, fra ansatte til styremedlemmer.
- Tilgang til data og kvalitet: Ulike AI-teknologier (maskinlæring, datavisjon, NLP og generativ AI) møter utfordringer som datakvalitet, volum og struktur. Suksess krever pålitelige, godt strukturerte data.
- Mangel på beste praksis: Skalering av AI-prosjekter kan være vanskelig på grunn av feil implementering. Utvikling av beste praksis, sikring av riktig AI-eierskap og læring fra erfaring er kritisk for suksess.
For å lykkes med AI bør du først sørge for at det dedikeres ressurser til å strukturere og rense data. Videre er det viktig å utvikle en klar plan for å bygge og implementere en robust dataplattaform.
Det er også viktig å bygge opp kunnskap om AI i alle deler av virksomheten, slik at alle medarbeidere forstår og kan bidra til AI-initiativene. I tillegg bør du utvikle en tydelig AI-operasjonsmodell som guider implementeringen og driften av AI-løsningene.
For å sikre fremdrift og opprettholde fokus, er det viktig å sette klare og godt definerte mål både på kort og lang sikt. Dette vil bidra til at prosjektet holder tidsplanen og oppnår ønskede resultater.
5 KI-råd til ledere
Akkurat nå er det særlig fem råd norske ledere bør merke seg:
- Sett KI på dagsorden og utfordre lederteamet ditt til å utforske potensialet til å bli mer effektive og innovative ved hjelp av kunstig intelligens.
- Behandle og administrere data som en verdifull ressurs, akkurat som økonomiske ressurser. Dette inkluderer både personopplysninger, forretningskritisk informasjon og markedssensitiv informasjon.
- Sørg for at det blir etablert gode retningslinjer for etisk, ansvarlig og sikker bruk av KI, og vær oppdatert på alle KI-regelverk.
- Invester i KI-opplæring! Oppmuntre til å få kunnskap om KI og til å utstyre både ledere og ansatte med den samme kunnskapen.
- Erkjenn at KI påvirker sikkerhetstruslene til virksomheten. Sørg derfor for at sikkerhetsstrategien oppdateres jevnlig, etter hvert som KI-landskapet utvikles.