Caspar Lund, leder for kunstig intelligens i Sopra Steria.
Caspar Lund, leder for kunstig intelligens i Sopra Steria. FOTO: Sopra Steria

Dette er KI-spørsmålene ledere vil ha svar på

Her får du svarene som gjelder nå, men kanskje ikke neste år.  

Kunstig intelligens kan sette fart på utviklingen av tjenester i en skala som ikke har vært sett siden den industrielle revolusjonen. Og vi har bare sett starten. Utviklingen skjer fort, og spørsmålene er mange. En ny rapport fra Sopra Steria-gruppen viser hva ledere i flere europeisk land lurer på, når det kommer til kunstig intelligens.

– Det gjelder for norske ledere å ta grep nå, for å unngå å bli hengende etter, sier Caspar Lund, leder for kunstig intelligens i Sopra Steria.

Konsulentselskapet jobber med store private og offentlige virksomheter, og sitter tett på ulike problemstillinger som diskuteres av ledere i flere land. Blant annet knyttet til kunstig intelligens.

– Vi ser at mange av spørsmålene vi får knyttet til kunstig intelligens går igjen hos ledere i flere virksomheter. Derfor har KI-eksperter i Sopra Steria-gruppen svart ut spørsmålene i en egen rapport vi håper er nyttig for ledere i ulike sektorer, sier Lund.

KI-spørsmål fra ledere 

Spørsmålene i rapporten kommer fra samtaler med ulike ledere i både private og offentlige virksomheter i flere land.

KI-landskapet forandrer seg raskt

Er KI bare en hype? Hvordan setter vi sammen et effektivt KI-team? Trenger man egentlig en Chief AI Officer (CAO), og må virksomheten ha en KI-strategi for å komme i gang? Og ikke minst, hvordan gjøre dataene klare for KI, og hva er beste praksis for å skalere KI?

– KI-landskapet forandrer seg raskt, så svarene vi kommer med i denne rapporten har en relativt kort levetid. Derfor vil vi komme med oppdaterte versjoner i takt med KI-utviklingen, sier Lund.

Tre barrierer

Bedrifter som ønsker å ta i bruk AI, møter tre hovedbarrierer: kognitiv forståelse, tilgang til kvalitetsdata og mangel på beste praksis.

  • Kognitiv forståelse: Overdreven selvtillit til AI’s kortsiktige kapasiteter overskygger ofte dets langsiktige potensial. Bedrifter må øke AI-kompetansen på alle nivåer, fra ansatte til styremedlemmer.
  • Tilgang til data og kvalitet: Ulike AI-teknologier (maskinlæring, datavisjon, NLP og generativ AI) møter utfordringer som datakvalitet, volum og struktur. Suksess krever pålitelige, godt strukturerte data.
  • Mangel på beste praksis: Skalering av AI-prosjekter kan være vanskelig på grunn av feil implementering. Utvikling av beste praksis, sikring av riktig AI-eierskap og læring fra erfaring er kritisk for suksess.

For å lykkes med AI bør du først sørge for at det dedikeres ressurser til å strukturere og rense data. Videre er det viktig å utvikle en klar plan for å bygge og implementere en robust dataplattaform.

Det er også viktig å bygge opp kunnskap om AI i alle deler av virksomheten, slik at alle medarbeidere forstår og kan bidra til AI-initiativene. I tillegg bør du utvikle en tydelig AI-operasjonsmodell som guider implementeringen og driften av AI-løsningene.

For å sikre fremdrift og opprettholde fokus, er det viktig å sette klare og godt definerte mål både på kort og lang sikt. Dette vil bidra til at prosjektet holder tidsplanen og oppnår ønskede resultater.

Ny studie: Én samtale kan sikre kundelojalitet på lang sikt

5 KI-råd til ledere  

Akkurat nå er det særlig fem råd norske ledere bør merke seg:

  1. Sett KI på dagsorden og utfordre lederteamet ditt til å utforske potensialet til å bli mer effektive og innovative ved hjelp av kunstig intelligens.
  2. Behandle og administrere data som en verdifull ressurs, akkurat som økonomiske ressurser. Dette inkluderer både personopplysninger, forretningskritisk informasjon og markedssensitiv informasjon.
  3. Sørg for at det blir etablert gode retningslinjer for etisk, ansvarlig og sikker bruk av KI, og vær oppdatert på alle KI-regelverk.
  4. Invester i KI-opplæring! Oppmuntre til å få kunnskap om KI og til å utstyre både ledere og ansatte med den samme kunnskapen.
  5. Erkjenn at KI påvirker sikkerhetstruslene til virksomheten. Sørg derfor for at sikkerhetsstrategien oppdateres jevnlig, etter hvert som KI-landskapet utvikles.