– Gjennom julekampanjen inviterer vi brukerne våre til å delta i trekninger om å få nedbetalt sin gjeld. Forhåpentligvis vil dette føre til at mange kan våkne opp gjeldfri på julaften, sier Marcus Hiiri, CCO i Horde.
Mange har en tøff jul i vente
Tall fra Finanstilsynet viser at nordmenns forbruksgjeld øker kraftig. Ved utgangen av tredje kvartal 2024, utgjorde gjelden 168,4 mrd. kroner.
Det er 11,7 mrd. kroner høyere enn ett år tidligere.
– Vi vet at julen er en tøff økonomisk tid for mange. Særlig i år, med renteoppgang og økte priser, vet vi at mange går en vanskelig høytid i møte. Derfor er det viktig å ta utviklingen på alvor og sette søkelyset på noe som rammer svært mange av oss.
– Kampanjer har blitt en viktig del av vår merkevare
– Under juletreet befinner det seg én million kroner fordelt på 16 gaver. Siste sending 20. desember vil premien være på hele 500 000 kroner. Sendingene vil foregå live og vinnerne vil bli oppringt underveis, forklarer Hiiri.
– Målet med en slik kampanje er å vise at vi tar brukerne våre og utfordringer de står i på alvor.
Vi tar brukerne våre og utfordringer de står i på alvor
Tidligere har Horde høstet stor suksess med kampanjene sine. I 2023 fikk selskapet titusener av nordmenn ut i skog og mark på jakt etter kassen med én million kroner.
– Horde er ingenting uten brukerne sine. Derfor var vi ikke i tvil om at vi ønsket å gjenta fjorårets suksess. Kampanjene våre har dessuten blitt en viktig del av vår merkevare.
Tok støt fra kundene
I tillegg til en gjentakelse av Horde-jakten tidligere i år, har selskapet blant annet gitt bort en bil og tatt støtet for brukerne sine.
I starten av oktober deltok fire ansatte hos Horde i en uvanlig kampanje der de bar støt-armbånd.
Gjennom kampanjeuken kunne kunder som søkte om refinansiering stemme på hvem som skulle få et støt. Dersom kundene var misfornøyd med tilbud fra bankene, kunne de velge å gi et støt til den ansatte de mente fortjente det mest. Alt ble livestreamet.
Kampanjen var et stunt for å understreke Hordes fokus på kundens perspektiv, og for å skape oppmerksomhet rundt selskapets mål om å gi folk bedre kontroll over egen økonomi.
Ingen av deltakerne fikk varige mén, og aktiviteten var frivillig, med et mål om å vise at Horde går langt for å dele kundens frustrasjon når resultatene ikke møter forventningene.