Fra høyre: Anders Skjøstad - Butikksjef i Eplehuset Storgata, Nadja Sørensen - HR-sjef i Eplehuset og Administrende direktør i Eplehuset, Espen Berger utenfor Eplehuset Storgata 17 før butikken har åpnet. Bilde: Eplehuset
Fra høyre: Anders Skjøstad - Butikksjef i Eplehuset Storgata, Nadja Sørensen - HR-sjef i Eplehuset og Administrende direktør i Eplehuset, Espen Berger utenfor Eplehuset Storgata 17 før butikken har åpnet. Bilde: Eplehuset

Eplehuset åpner deler av butikken i Storgata

Eplehuset åpner butikken igjen i Storgata i Oslo. Men i en litt annerledes form. Etter hendelsen 29. november da en trikk sporet av å traff en av butikkvinduene til Eplehuset i Storgata 17, har butikken holdt stengt. Nå åpner de deler av butikken for kundene.

Skadeomfanget på lokaler og inventar var omfattende, og oppryddingen har tatt tid. I mellomtiden har de ansatte jobbet i andre avdelinger i Eplehuset og ser frem til å få tilbake arbeidsplassen sin.

– Vi har skilt av deler av butikken, slik at det er mulig å ta i mot kundene igjen, men butikken er mindre og vi har mindre plass til å oppleve alle produktene våre. Vi har fortsatt en jobb å gjøre med oppussing før vi kan åpne butikken slik den var. For oss har det vært litt rart å se arbeidsplassen vår på denne måten, både i nyhetsbilde og i sosiale medier, sier Anders Skjøstad, butikksjef Eplehuset Storgata.

Sporveien har besøkt butikken og de ansatte i Eplehuset.

– Ulykken i Storgata er alvorlig, og det gjorde inntrykk på oss å møte de ansatte som var i butikken den dagen, sier Even Roland Sollid, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Sporveien Trikken AS.

I en melding fra Sporveien dagen etter ulykken skrev selskapet følgende:

– En fullstendig granskning vil ta tid, og det gjennomføres informasjonsinnhenting fra en rekke kilder for å støtte dette arbeidet. Sporveien har foreløpig ingen informasjon som tilsier at feil med de nye trikkene eller infrastrukturen vår har forårsaket ulykken. Granskningsarbeidet pågår fortsatt.

HR-sjef Eplehuset, Nadja Sørensen sier at det har vært viktig å gi de ansatte trygghet og støtte når en slik hendelse skjer.

– Det er ulikt hvordan vi mennesker reagerer på kriser, og vår jobb som arbeidsgiver er å ivareta både de som var til stede i butikken, men også de øvrige medarbeidere. Dette inkluderer støtte, omsorg og oppfølging både fra oss og bedriftshelsetjeneste. Vår første prioritet har vært medarbeiderne våre, og de har vært viktige i beslutningen om når vi skal åpne for kundene våre. Vi skal fortsatt ta godt vare på våre medarbeidere i tiden fremover.

Eplehuset Storgata åpner igjen torsdag 14. november med normale åpningstider.

– Vi ser frem til å igjen kunne ta i mot kundene våre i butikken. Tidspunkt for en fullstendig åpning i sin opprinnelige form er litt tidlig å si noe om, men vi skal gjøre det vi kan for at opplevelsen av å besøke oss er like god, sier Espen Berger, Administrerende direktør i Eplehuset.