Norge leder an i overgangen til en elektrisk bilpark, og i september 2024 passerte antallet elbiler antallet bensinbiler på norske veier. Med 96 % av nybilsalget bestående av elbiler er det avgjørende at norske elbilister har tilgang til et pålitelig ladenettverk langs veiene.
EPSI har derfor gjennomført en ny måling av elbilistenes kundeopplevelse med ladeoperatørene i Norge. Årets studie viser en generell nedgang i tilfredsheten blant ladekundene, med Tesla nok en gang på toppen.
I løpet av høsten har EPSI intervjuet drøyt 1200 personer i Norge som har ladet elbil på hurtigladestasjoner det siste året.
Målingen omfatter de største ladeoperatørene, og resultatene viser at kundetilfredsheten med ladeopplevelsen har falt over det siste året.
– Gjentatte driftsproblemer skader deres omdømme
Selv om ladenettverket har blitt bedre og antallet ladepunkter har økt, peker ladekundene på flere områder der operatørene bør forbedre seg.
Til tross for en betydelig økning i antallet hurtigladere, opplever mange fortsatt kø når de ankommer en ladestasjon. Som i fjor ser vi også i år at mange ladekunder etterlyser bedre vedlikehold og raskere utbedring av defekte ladere.
– For ladeoperatørene er det viktig å merke seg at gjentatte driftsproblemer skader deres omdømme. For mange negative opplevelser kan føre til at kundene aktivt unngår operatører de opplever som upålitelige, forklarer Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.
Mange kunder etterlyser dessuten enklere betalingsløsninger. Selv om flere ladestasjoner nå tilbyr kortbetaling, er det fortsatt mange som ikke tilbyr denne typen tap-and-pay løsning.
Én av fem ladekunder rapporterer at de opplever betalingsprosessen som komplisert.
Tesla Supercharger på topp, men tilliten er svekket
Undersøkelsen viser for fjerde året på rad at Tesla Supercharger er den ladeoperatøren som ladekundene er mest fornøyde med. Til tross for at Tesla opprettholder sin ledende posisjon på kvalitet og pris, har kundetilfredsheten sunket sammenlignet med i fjor.
– Tilliten til Tesla som merkevare har fått en knekk det siste året, sier Sindre Brochmann Sr. Forretningsutvikler i EPSI Norge.
Kundene vurderer Tesla langt dårligere når det gjelder å ta sitt samfunnsansvar på alvor, og måten ladekundene omtaler Tesla på er betydelig mindre positiv enn tidligere.
Uno-X debuterer i årets undersøkelse og kommer inn på en god andreplass. Kundene setter pris på enkelheten og hastigheten i ladeprosessen hos Uno-X, samt den konkurransedyktige prisen.
I år som i fjor er det Recharge som gjør det svakest blant de målte ladeoperatørene i denne undersøkelsen.
Kundene rapporterer fortsatt om kø og driftsproblemer og opplever at kvaliteten på selve ladeprosessen har rom for forbedring.
– Kundene mener også at prisen for hurtiglading hos Recharge ikke er konkurransedyktig nok, og de etterlyser tydeligere prisinformasjon og bedre betalingsløsninger, avslutter Brochmann.