EPSI har nettopp lagt frem sin 15. studie av strømbransjen i Norge, og har intervjuet nærmere 3000 privat- og bedriftskunder før å høre hva de syns om strømselskapet sitt.
Uendret kundetilfredshet tross lavere strømpriser
Til tross for at strømprisene i 2024 er betydelig lavere enn året før, viser undersøkelsen at kundetilfredsheten i både privat- og bedriftsmarkedet er uendret sammenlignet med fjoråret.
Studien viser allikevel at det i dag er færre kunder som vurderer å bytte strømselskap.
– Dette kan tyde på at mange opplever at selskapene har blitt mer like, og at de derfor er usikre på at det å bytte leverandør har noe for seg, sier Fredrik Høst, Daglig leder i EPSI Norge.
Undersøkelsen viser også en synkende interesse for strøm. Færre kunder følger med på strømpriser og forbruk, noe som kan henge sammen med en periode med større stabilitet i markedet.
Videre avdekker målingen at bransjen har en tillitsutfordring. Selv om kundene uttrykker relativt høy tillit til sine egne leverandører, er tilliten til bransjen som helhet lav.
– Det er avgjørende for tilfredsheten at kundene føler seg trygge på at de har en strømavtale som er tilpasset deres behov, understreker Høst.
Privatmarkedet: Vibb på topp, Fortum på bunn
Vibb har vokst seg godt inn i markedet og er for første gang med i denne kundeundersøkelsen. I sin debut i EPSI-målingen går Vibb rett inn på førsteplass.
– Dette er første gang Vibb deltar i målingen, og de går rett til topps med en solid skår på 77,5. Vibb får mye kudos for å gjøre kundeforholdet enkelt, og for sine attraktive strømavtaler, sier Sindre Brochmann, Sr. Forretningsutvikler i EPSI Norge.
Vibb får også gode tilbakemeldinger på pris, og kundene opplever at de får mye for pengene.
I privatmarkedet er det Fortum som havner nederst.
Sammenlignet med konkurrentene oppleves det som mer komplisert å være kunde hos Fortum, noe som gir inntrykk av at selskapet ikke er tilstrekkelig opptatt av kundene sine.
Mange av Fortums kunder føler seg dessuten usikre på om strømavtalen de har er den rette for dem. Kundene etterlyser bedre informasjon, mer attraktive avtaler og forbedrede digitale løsninger.
Det er verdt å nevne at merkevaren NorgesEnergi, som i fjor hadde bunnplasseringen i EPSI-målingen, nå er avviklet, og at kundene er blitt overført til Fortum
Bedrift: NTE på topp, Fjordkraft på bunn
I bedriftsmarkedet er det NTE som topper listen. NTE har gjort et solid løft i årets undersøkelse, og kundene opplever høyere tilfredshet med avtalen.
– NTE har bedret kundetilfredsheten over det siste året, og kundene opplever at strømavtalene deres i større grad er tilpasset bedriftens behov. Selskapet har lyktes godt med å bygge sterke kunderelasjoner gjennom lokal forankring og effektiv kundekommunikasjon, forklarer Brochmann.
Fjordkraft havner, som i fjor, nederst på listen i bedriftsundersøkelsen.
Selv om strømavtalene oppfattes som relativt konkurransedyktige på pris, viser studien at Fjordkraft har et svakere renomme blant sine kunder enn hva konkurrentene har.
Kundene føler seg også til en viss grad oversett, og etterlyser bedre oppfølging og mer relevant informasjon fra strømselskapet.