Vi tester Helse Norge, Lånekassen, Husbanken, Nav, Politiet, Sykehuspartner, Skatteetaten og Statens vegvesen.
Vi tester den offentlige sektoren med samme regler og utgangspunkt som ellers i konkurransen. Dersom det tar mer enn 5 minutter (300 sekunder) å svare legger vi på, og noterer den tiden. Vi lytter gjennom hele menyen før vi velger tastevalget. Tiden blir målt fra vi trykker ring til vi får svar eller må legge på.
Helse Norge
Beste tid: 211
Verste tid: 300
Gjennomsnittstid: 264 sekunder
Helse Norge leverer tjenester og informasjon om helse og rettigheter til innbyggere i Norge.
Når vi ventet i kø henviste de oss til chat inne på nettsiden. De fortalte også den beregnet ventetiden, noe som er fint for å forventningsstyre kunden. Men, de bommet dessverre alltid på denne.
I det ene tilfeller var beregnet ventetid på 1 minutt, men vi nådde likevel ikke gjennom før det hadde gått 5 minutter og vi måtte legge på.
Lånekassen
Beste tid: 300 sekunder
Verste tid: 300 sekunder
Gjennomsnittstid: 300 sekunder
Lånekassen gir stipend og lån til utdanning i Norge og utlandet, og administrerer tilbakebetaling av studielån. De tilbyr en rekke tjenester, og menyen vi gikk i gjennom tok 2 minutter og 45 sekunder.
De klarte ikke å svare før det hadde gått 5 minutter i noen av våre tester.
I den ene testen var vi innringer nummer 218.
Lånekassen tilbyr likevel tilbakering, hvor de lover å ringe tilbake innen klokken 15. Dette testet vi, og de ringte oss tilbake noen timer senere.
Husbanken
Beste tid: 47 sekunder
Verste tid: 122 sekunder
Gjennomsnittstid: 72 sekunder
Husbankens oppdrag er å forebygge at folk blir vanskeligstilte på boligmarkedet, og bidra til at de som ikke selv klarer det kan skaffe seg og beholde en egnet bolig.
De imponerer med denne rundens hittil beste svartider.
Kudos til Husbanken!
Nav
Beste tid: 300 sekunder
Verste tid: 300 sekunder
Gjennomsnittstid: 300 sekunder
Nav svarte ikke på noen av våre anrop innen det hadde gått 5 minutter.
Testpanelet merker seg også en noe komplisert meny, som ikke er helt enkel å forstå. Men, plusspoeng for en fin stemme og tone som presenterer de ulike valgene.
De ga oss ofte en forventet ventetid som gjorde at vi skimtet et håp, for eksempel i den ene runden hvor de fortalte oss 2 minutter. De lykkes likevel ikke å møte denne forventningen.
Politiet
Beste tid: 300 sekunder
Verste tid: 300 sekunder
Gjennomsnittstid: 300 sekunder
Politiet på nummeret 02800 kommer svært dårlig ut i denne runden. Vi ringte for å stille spørsmål om pass, men der var det aldri noen i andre enden til å snakke med. Det var ikke mulig å nå gjennom til et menneske.
Etter vi trykte oss gjennom menyen fikk vi tilsendt en melding hvor de henviste oss til hjemmesiden. Da ble det stilt i noen sekunder, og så la de på. I tillegg er det slurvefeil i meldingen de sender ut.
Hva med de som ikke har digitale hjelpemidler, internett eller ikke evner å finne politiets hjemmeside? Her bør de ta en runde på digital inkludering.
Sykehuspartner
Beste tid: 21 sekunder
Verste tid: 27 sekunder
Gjennomsnittstid: 25 sekunder
Sykehuspartner er et statlig helseforetak eid av Helse Sør-Øst og er Nordens største leverandør av fellestjenester til sykehussektoren.
De har hittil testens desidert beste svartider, hvor vi umiddelbart kommer i snakk med et menneske etter vi har tastet og gjennom menyen.
Menyen er enkel og effektiv.
Vi er imponert!
Skatteetaten
Beste tid: 300 sekunder
Verste tid: 300 sekunder
Gjennomsnittstid: 300 sekunder
Hovedoppgavene til Skatteetaten er arbeid med fastsetting og innkreving av skatter og avgifter. De lykkes heller ikke i å svare oss i løpet av fem minutter i noen av testene.
De hadde en estimert ventetid på alt i fra 9 til 17 minutter.
De henviste oss likevel ofte til chatbotten på sidene deres, noe som kan hjelpe de som står i kø.
Statens vegvesen
Beste tid: 57 sekunder
Verste tid: 300 sekunder
Gjennomsnittstid: 204 sekunder
Statens Vegvesen gir blant annet vei- og trafikkinformasjon for hele Norge, informasjon og tjenester for kjøretøy og førerkort og utbygging og vedlikehold av riks- og europaveier.
Til tross for en stor og variert oppgave gjør de det relativt godt i denne ringetesten.
De hadde mange gode svartider, men likevel trekker noen 5-minuttere opp snittet deres.
De som er videre til neste runde er…
Gratulerer til Helse Norge, Husbanken, Sykehuspartner og Statens vegvesen for å gå videre i neste runde!
Følg med neste uke når vi kårer finalistene...