En ny rapport fra Forbrukerrådet, «Forbrukerutfordringer ved betaling av kollektivtransport og parkering», viser at mange forbrukere synes det er for komplisert å betale for kollektivtransport og parkering.
Noen selskaper gjør det så vanskelig å betale at enkelte forbrukere unngår å bruke tjenestene helt.
– Det skal være enkelt å komme seg fra der du er til dit du skal, uavhengig om du har en smarttelefon eller ikke. I dag bidrar betalingsløsningene til at flere forbrukere får redusert bevegelsesfriheten sin. Vi må sikre at alle har lik tilgang til nødvendige tjenester uten å møte unødvendige kostnader eller hindringer, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Ikke alle har smarttelefon
Rapporten viser at forbrukere ofte forventes å bruke digitale betalingsløsninger, spesielt via apper og nettsider.
For å klare dette må forbrukeren ha både en smarttelefon og nettilgang i kjøpsøyeblikket.
Undersøkelser viser at fem prosent av Norges befolkning, rundt 200 000 personer, ikke har en smarttelefon. Fire prosent har heller ikke BankID, som ofte er nødvendig for å gjennomføre digitale kjøp.
Disse tallene viser hvor mange som står utenfor de digitale løsningene og dermed har begrenset tilgang til tjenester som kollektivtransport og parkering
– Digitale betalingsløsninger skal og kan ikke være den eneste betalingsmåten. Virksomhetene må alltid tilby alternativer som bankkort og kontanter, spesielt på holdeplasser, stasjoner, kaier og parkeringsplasser. Forbrukerne skal heller ikke straffes med gebyrer når de ønsker å betale med kort eller kontanter, slik vi ser flere eksempler på i dag, fortsetter forbrukerdirektøren.
Økende krav
En betydelig bekymring i rapporten er at det mange steder ikke finnes gode alternativer til digitale betalinger.
For eksempel er det for mange kollektivselskaper nå standard at billetter kun kan kjøpes via apper.
Dette betyr at forbrukere som ikke har tilgang til smarttelefon, eller som ikke er komfortable med bruk av apper, blir utelukket fra tjenesten.
Flere uttrykker frustrasjon over manglende mulighet til å betale med kontanter eller bankkort om bord, og de føler seg presset til å benytte digitale løsninger de kanskje ikke behersker.
Manglende alternativer
De økonomiske kostnadene ved å ikke bruke digitale løsninger er også en bekymring de trekker frem i rapporten.
Mange kollektivselskaper innfører ombordgebyrer når billetter kjøpes på stedet, eller faktureringsgebyrer ved ikke-digitale kjøp.
Strider mot prinsippet om lik tilgang til nødvendige tjenester
I praksis kan dette bety at forbrukere som av ulike årsaker ikke kan bruke app-baserte løsninger, må betale mer enn de som kan det.
Det kan derfor oppleves som en straff for utenforskap – en ekstra kostnad for de som er digitalt ekskluderte.
Forbrukerrådet påpeker at dette strider mot prinsippet om lik tilgang til nødvendige tjenester.
Gjelder spesielt eldre og distriktene
Forbrukerrådet mottar jevnlig henvendelser fra forbrukere som opplever vansker med de digitale løsningene. Det er spesielt eldre og de som bor i distriktene.
Enkelte eldre forbrukere forteller at de unngår kollektivtransport fordi de ikke vet hvordan de skal betale, mens folk i distriktene kan ha lange avstander til nærmeste fysiske billettautomat eller utsalgssted.
Flere reagerer på at informasjon om alternative betalingsmuligheter ikke er lett tilgjengelig, noe som ytterligere forsterker problemene for dem som ikke har tilgang til, eller ikke ønsker å bruke, digitale verktøy
– Vi trenger betalingsløsninger som fungerer for alle
Forbrukerrådet peker på viktigheten av inkluderende løsninger som både ivaretar forbrukernes rettigheter og reduserer digitalt utenforskap i transportsektoren.
De oppfordrer myndighetene og kollektiv- og parkeringsselskapene til å ta anbefalingene i rapporten på alvor.
– Vi trenger betalingsløsninger som fungerer for alle. Å sikre tilgang til grunnleggende samfunnstjenester er helt nødvendig for mange forbrukere i landet vårt, avslutter Inger Lise Blyverket.