Etter en sjokkerende første runde har vi halvert selskapene og står igjen med fire aktører. I denne runden skal vi kåre de to finalistene.
Reglene er enkle: Vi ringer alle selskapene på tilsvarende tidspunkter over flere dager. Tar det mer enn 5 minutter å svare? Da legger vi på og noterer 300 sekunder. Vi lytter gjennom hele menyen før vi velger tastevalget. Tiden blir målt fra vi trykker ring til vi får svar eller må legge på.
Helse Norge
- Beste tid: 148 sekunder
- Verste tid: 300 sekunder
- Gjennomsnittstid: 262 sekunder
Helse Norge svarte stort sett ikke innen de 5 minuttene vi har som en øvre grense.
Testpanelet fikk ofte høre at «forventet ventetid er 1 minutt», men måtte likevel vente ut hele tiden før de måtte legge på. En av deltakerne i testpanelet kommenterer:
– Helse Norge har et stort oppdrag, og det er utvilsomt høyt trykk på linjen hos dem. Men en gjennomsnittlig svartid på 262 sekunder gjør det vanskelig å kapre en finaleplass, men hvem vet?
Husbanken
- Beste tid: 46 sekunder
- Verste tid: 50 sekunder
- Gjennomsnittstid: 48 sekunder
Husbanken gjør det svært godt i våre tester.
De svarer nesten umiddelbart etter vi er ferdig å trykke oss gjennom menyen.
– Vi er imponert over Husbanken, de svarer raskt til enhver anledning. Likevel må jeg påpeke at stemmen som presenterer menyen har et veldig lavt volum sammenlignet med andre, kommenterer en av testdeltakerne.
Sykehuspartner
- Beste tid: 22 sekunder
- Verste tid: 27 sekunder
- Gjennomsnittstid: 25 sekunder
Sykehuspartner leverer blant de aller beste svartidene Kundeserviceavisen har sett, på tvers av bransjer og i løpet av ringetestens historie.
– Disse resultatene viser at vi leverer rask, presis og menneskelig støtte til brukere i en travel sykehushverdag. Effektivitet og høy kvalitet på tjenestene våre bidrar til at sykehusene kan fokusere på det viktigste – pasientene, skriver Sykehuspartner om resultatene.
Vi gratulerer de med den første finaleplassen.
Så er spørsmålet om det er Husbanken som tar den andre finaleplassen, eller om Statens Vegvesen leverer bedre svartider?
Statens Vegvesen
- Beste tid: 67 sekunder
- Verste tid: 119 sekunder
- Gjennomsnittstid: 86 sekunder
Statens Vegvesen tar seg tid til å informere om et pågående svindelforsøk og advarer kundene mot å åpne mistenkelige lenker.
– Selv om dette er viktig informasjon som formidles, vil det påvirke resultatene i denne konkurransen negativt, ettersom vi måler tiden fra vi trykker på ring til vi får kontakt med et menneske i andre enden, forklarer en av testdeltakerne.
Statens Vegvesen leverer likevel gode svartider, men dessverre ikke gode nok til å bli en av finalistene.
Vi gratulerer Husbanken og Sykehuspartner!
Vi gratulerer med velfortjente finaleplasser.
Neste uke vil vi avsløre de endelige resultatene fra finaletesten, hvor Husbanken og Sykehuspartner vil konkurrere om hvem som kan hevde seg med offentlig sektors beste svartid.
Nå nullstiller vi resultatene og fortsetter testingen…
Lykke til!
Vennligst merk: Dette er en uoffisiell konkurranse som tar utgangspunkt i våre opplevelser med de forskjellige kundesentrene. Det må ikke tas som en omfattende fremstilling av selskapets totale kundeservice.