Lisa Cathrin Olsen, leder for Utredning i Fremtind. Foto: Fremtind
Lisa Cathrin Olsen, leder for Utredning i Fremtind. Foto: Fremtind

Økning i forsikringssvindel blant unge

Andelen svindel blant de yngste fortsetter å øke, viser tall fra Fremtind. Nå står de for hele 40 prosent av svindelforsøkene.

Hvert år avdekkes forsikringssvindel for enorme summer. Hos Fremtind er det særlig en stor økning av yngre svindlere.

– I fjor stod de unge for 30 prosent av svindeltilfellene på skadeforsikring. Første halvår i år står de for hele 40 prosent, sier Lisa Cathrin Olsen, som er leder for utredning i Fremtind.

Urovekkende trend 

– Gjennomsnittsbeløpet har også økt med nesten 30 prosent blant de under 30 år. Det er en urovekkende trend, sier Olsen.

Den yngste aldersgruppen begår ofte forsikringsbedrageri knyttet til statusobjekter som kostbare mobiltelefoner, elektronikk og luksusvesker.

Det er flest blant de yngre som svindler på innboforsikringen. En utbredt metode er å melde inn skadetilfeller som ikke har skjedd.

Hvert år avdekkes forsikringssvindel for enorme summer, og hos Fremtind øker andelen svindel blant de yngste.Foto: Unsplash

– Typiske svindelforsøk er å melde at man er utsatt for tyveri, gjerne av mobil, PC eller nettbrett, uten at det har skjedd, forteller Olsen.

Svimlende beløp 

Tall fra Finans Norge viser at det er avdekket forsikringssvindel for 230 millioner kroner første halvår. De fleste sakene gjelder skadeforsikring, mens beløpene er størst på svindel med syke- og uføreforsikringer.

– Stadig flere melder inn skader digitalt, og det er i prinsippet enkelt å lage dokumenter og hente bilder fra internett som ikke er eget. Noen forfalsker kvitteringer i håp om å få erstatning for varer de aldri har eid, forklarer Olsen.

Kvittering som er forfalsket av kunde. Elkjøp har bekreftet at denne kvitteringen egentlig gjaldt en stavmikser, men at kunden har endret den. Foto: Fremtind

Frykter mer svindel før jul

I en undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, har en landsrepresentativ gruppe svart på spørsmål som dreier seg om deres holdning til svindel. På spørsmål om de har vurdert å øke skadesummen mer enn det faktiske beløpet når de melder en skade på forsikringen, svarer 3 prosent, tilsvarende 125 000 nordmenn, at de har vurdert det.

Undersøkelsen viser dessuten at de med lavest inntekt oftere vurderer å øke skadesummen enn de med høy inntekt. Nå frykter Olsen at stram økonomi kan friste til mer svindel i forbindelse med julegavehandelen fremover.

– Stram økonomi kan helt klart ha en sammenheng med økningen av svindel. Økonomisk kriminalitet har en tendens til å øke når økonomien blir trangere, påpeker Olsen.

Risikerer fengselstraff

Mange tror at forsikringssvindel ikke er så farlig, men svindel for selv lave summer kan gi ubetinget fengsel.

Julebordsesongen: Fem ganger høyere risiko for seksuell trakassering

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, avslutter Olsen.

Funn fra undersøkelsen om svindel: 

  • Undersøkelsen viser at det store flertallet (85 %) anser det som svært viktig å gi nøyaktige opplysninger ved innmelding av skader på forsikringen. Den eldste aldersgruppen (65 år og eldre) mener dette aller sterkest, med en andel på 96 prosent.
  • Eldre aldersgrupper viser størst oppmerksomhet på nøyaktighet, hvor 96 % av de over 65 år anser dette som svært viktig, sammenlignet med bare 60 % av de mellom 18-24 år.
  • Det er 3 % av respondentene som har vurdert å øke skadesummen mer enn det faktiske beløpet.
  • Geografisk sett har Oslo (7 %) og Trøndelag (6 %) den høyeste andelen som har vurdert å øke skadesummen, mens Rogaland (1 %) og Nordland (2 %) har de laveste andelene.
  • Når det gjelder inntekt, ser vi at de med lavest husstandsinntekt oftest har vurdert å øke skadesummen (7 %), mens de med inntekt over 1.400.000 kroner sjeldnere har vurdert det (2 %).