Simen Eilertsen, Bulder-sjef.
Simen Eilertsen, Bulder-sjef.

– Vi kjemper for kundeutbytte

Et nytt forslag kan forby banker å dele ut kundeutbytte – et grep DNB og flere av våre konkurrenter har jobbet aktivt for i flere år. Vi gir oss ikke uten kamp, og nå kjemper vi for at du som kunde fortsatt skal få utbetalt din del av overskuddet.

Dette er en mening skrevet av Bulder-sjef Simen Eilertsen. Teksten gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Bulder er en del av Sparebanken Vest. 


Etter at vi i forrige uke publiserte et innlegg på Facebook-siden vår, har mange av dere spurt hva saken handler om, og hvordan dette kan påvirke dere som kunder.

Det skal vi forsøke å svare på her.

Hva skjer?

Et utvalg oppnevnt av regjeringen foreslår at banker som ønsker det, ikke lenger skal få dele ut kundeutbytte.

Endringene vil ikke få noen betydning for et eventuelt kundeutbytte utbetalt i 2025, men hvis politikerne vedtar dette, mister vi muligheten til å dele overskuddet med dere fremover.

I forrige uke avslørte Dagens Næringsliv og Finanswatch at DNB i flere år har jobbet inn mot myndighetene for å få slutt på kundeutbytte.

Storbanken argumenterer med at ordningen er konkurransevridende.

Skjermbilde av artikkelen fra Dagens Næringsliv

Vi deler ikke DNBs bekymring for at kundeutbytte ikke er bra for konkurransen i markedet. Vi tror bankmarkedet trenger mer konkurranse, ikke mindre.

Når vi gjør det bra, deler vi overskuddet med deg. De siste fem årene har vi delt ut kundeutbytte hvert eneste år.

I år var det rekordhøyt: Hadde du og din partner for eksempel et lån på 4 millioner gjennom 2023, fikk dere utbetalt 17.720 kroner i 2024.

Kampen er ikke over

Utvalget har nå kommet med sitt forslag, men det er politikerne som til slutt bestemmer.

Forslaget skal gjennom en høringsrunde, og en endelig beslutning forventes før sommeren 2025.

Vi kommer til å kjempe for å sikre at vi fortsatt kan dele overskuddet vårt med dere, og at kundenes stemme blir hørt.

Viktig for kundene våre

Hvert år vi har delt ut kundeutbytte, har vi mottatt mange engasjerte historier fra dere.

Kanskje ble pengene brukt på noe spesielt – eller kanskje var det bare deilig å få litt ekstra til regninger, sparing eller noe hyggelig.

Alle erfaringer, små eller store, viser hvor viktig dette er for kundene våre.

Her står diskusjonen

For å forstå denne diskusjonen, er det nyttig å forstå hva argumentene til de ulike partene er. Her er noen av motpartens viktigste argumenter og våre svar:

1. «Kundeutbytte er konkurransevridende.»

Vårt svar: Vi mener tvert imot at bankmarkedet trenger mer konkurranse, ikke mindre.

2. «Overskudd føres ut av lokalområdet der banken ble stiftet»

Vårt svar: Sparebankenes hjem er der kundene våre er, ikke der banken ble grunnlagt for over 200 år siden. I dag er banktjenester digitale og landsdekkende, og det er kundene som skaper bankens overskudd, uavhengig av geografi.

Kampen om AI-milliardene: Hvem stikker av med gevinsten fra smartere kundeservice?

3. "Kundeutbytte er et lojalitetsprogram som gjør prisene mindre oversiktlige."

Vårt svar: Kundeutbytte er ikke komplisert. Renten du ser i appen, er renten du betaler. Kundeutbytte sikrer at kundene får tilbake deler av overskuddet – spesielt i en tid hvor bankene tjener godt. Det finnes bedre måter å sikre prisoversikt i bankmarkedet enn å fjerne kundeutbytte.

4. "Kundeutbytte reduserer beløpene til allmennyttige gaver"

Vårt svar: Sparebankene har en lang og god tradisjon for å gi gaver tilbake til lokalsamfunn. Det skal vi fortsette med. I perioder hvor bankene tjener godt, mener vi imidlertid at også kundene, som bidrar til overskudd, bør få sin rettmessige andel. Det ene utelukker ikke det andre.


DNB har hatt mulighet til å kommentere denne saken, men har valgt å avstå fra å gi en uttalelse.