I desember, over hele landet – fra Bergen til Oslo, Trondheim og Gjøvik – er julestemningen til å ta og føle på hos DNBs kundesentre.
Trond Prestø, leder for DNB Kundesenter, forteller med et smil om hvordan nisser, julegenserdager, luciatog og veldedighet setter sin farge på hverdagen i desember.
– Det er god stemning på kundesenteret nå. Vi har nisseluer, julegensere og hjemmelaget pynt. Det skaper en ekstra hyggelig atmosfære, forklarer han.
– Det er 109 rådgivere som er på jobb på julaften
Med totalt 1100 ansatte fordelt på Bergen, Trondheim, Gjøvik og Oslo, er DNBs kundesenter en stor del av konsernet.
Prestø beskriver det som en glede når kundesentrene er pyntet og julestemningen sprer seg.
– Vi merker at kundesenteret er et godt sted å være. Det er mye respekt og kolleger som ser hverandre. Nyansatte forteller ofte at det er et varmt og fint sted å komme til. Det er noe med de som jobber her – kundesenteret er nysgjerrig, smilende og god med hverandre.
– De som jobber her er varme om hjertet, både til kollegaene og kundene, legger han til.
Julen er en tid hvor mange skal hjem til familien, og DNB Kundesenter ønsker å legge til rette for både ansatte og kunder.
– Vi har flinke folk som prognostiserer og treffer veldig godt på den forventet trafikken. Basert på alt vi vet fra tidligere, så bemanner vi slik at kunden får svar, samtidig som vi ønsker flest ansatte muligheten å til reise hjem til jul. I tillegg har vi mange deltidsansatte som bidrar ekstra i høytiden, forklarer Prestø.
De som jobber her er varme om hjertet, både til kollegaene og kundene
Det er 109 rådgivere som er på jobb på julaften, og i løpet av julen mottar DNB 55.000 samtaler inn til kundesenteret.
Pakkelek og juletre med mening
Hos DNB er det fritt setevalg, men hvert team har sin egen sone som de pynter med alt fra plasttrær til hjemmelagde dekorasjoner.
– Noen er mer glad i jul enn andre, og det er gjerne de som er mest begeistret som også står for mye av pyntingen, sier han med et smil.
Og tradisjonen tro er pakkeleken på plass:
– Hver ukedag trekkes en liten gave fra pakkebunken, forteller Prestø.
Samtidig har kundesentrene juletradisjoner som gjør en forskjell for andre. I samarbeid med organisasjoner som Redd Barna og Fattighuset samler de ansatte inn julegaver til dem som trenger det mest.
– I Oslo har vi et juletre med Vipps-lapper der ansatte kan gi en gave. Vi gjør også noe hyggelig sammen med Fattighuset, hvor de kan invitere til en kveld med god mat og hygge, forklarer Prestø.
1 million kroner til Mental Helse Ungdom
For DNB er det viktig å ta samfunnsansvar, spesielt i høytiden.
Prestø forteller at dette engasjementet er en del av kulturen:
– Det har alltid sittet i DNB-sjela å bidra der vi kan, enten økonomisk eller med ressurser. I 30 år har vi telt opp pengene i bøssene etter folkeinnsamlingen. Nå skjer det gjennom Vipps, men engasjementet er tilsvarende.
Sitter i DNB-sjela å bidra der vi kan
Årets julegave fra DNB er 1 million kroner til Mental Helse Ungdom. En organisasjon som jobber for å ivareta barn og unges psykiske helse.
– Vi er svært takknemlige for julegaven fra DNB, som utgjør en enorm forskjell for Mental Helse Ungdom. Gaven blir gjort om til tid – tid som vi vil bruke til å være til stede for mange flere barn og unge, fortalte Line Toft Haaland, organisasjonens kommunikasjonssjef, når de i fjor fikk den samme gaven.
– Like hyggelig, og mer inkluderende
Julebord er også en tradisjon hos DNB Kundesenter, men i dag er det større rom for fleksibilitet og mangfold.
– Tidligere var det ribbe, pinnekjøtt og øl som gjaldt. Nå serveres det mye annet, og alkohol er tonet ned. Det er like hyggelig, og mer inkluderende, sier Prestø.
Han forteller at teamene får velge hvordan de vil samles. I Trondheim samles alle, mens andre velger å spise ute, samles hjemme hos ledere eller kolleger, og noen drar på hyttetur.
– De har frihet til å velge selv hvordan de ønsker å gjennomføre julebordet, forklarer han.
Prestø beskriver desember som en måned hvor man skaper hyggelige opplevelser sammen.
– Det handler om å gjøre noe hyggelig for hverandre og samtidig bidra der vi kan. Det er fint å se hvordan de ansatte engasjerer seg, både på jobb og i samfunnet rundt oss, avslutter lederen.