Konserndirektør Camilla Leikvoll sammen med Jarle Holm, leder for strategi og digitale produkter i personmarkedet.
Konserndirektør Camilla Leikvoll sammen med Jarle Holm, leder for strategi og digitale produkter i personmarkedet.

Opplevd enorm vekst: Kunder som dine beste ambassadører

Det sies at en fornøyd kunde er den beste ambassadøren – en sannhet som også gjelder for selskapet Kron. Investeringsappen runder nå 100 000 kunder etter en vekst på over 50 % i 2024.

– Vi har veldig lite markedsføring. Veksten kommer i stor grad fordi kundene anbefaler Kron til venner og familie. Det er en skikkelig fin tillitserklæring, sier Camilla Leikvoll, leder for personmarked i Storebrand.

Kundevekst, økt sparing og et godt marked har gitt nær dobling av kundenes forvaltningskapital.

– Vi merker nå et sterkt engasjement for egen sparing blant våre kunder

– Med Kron har vi fått rekordmange i gang med langsiktig sparing, og for oss er dette bare begynnelsen, sier Leikvoll.

Camilla Leikvoll, Leder for personmarked i Storebrand. FOTO: Storebrand

Investeringsappen Kron har lagt bak seg en forrykende høst. Nylig gikk Kron helt til topps i EPSI-undersøkelsen. For andre år på rad viste bransjemålingen at Kron har de mest fornøyde kundene innen sparing og investering.

Samtidig har antall kunder – og pengene de har på konto – vokst i raskt tempo. Kron ble startet i 2017, og ble en del av Storebrand for to år siden. I desember 2024 rundet Kron en milepæl med 100.000 aktive kunder.

Snakke et språk som folk forstår

– Krons kongstanke har vært å gjøre det enkelt å komme i gang med sparing. For mange har det vært vanskelig, men Kron har lyktes med å engasjere gjennom å snakke et språk som folk forstår. Kron har rett og slett hatt troen på folk, og det har vært en viktig suksessfaktor, forteller hun.

– Vi merker nå et sterkt engasjement for egen sparing blant våre kunder. Over 55 prosent er inne i appen ukentlig for å få informasjon om hendelser i markedet og hvordan det påvirker deres portefølje. Over 20 prosent er inne daglig, legger Leikvoll til.

– Veksten kommer i stor grad fordi kundene anbefaler Kron til venner og familie

2 av 3 kunder i Kron sparer fast, og i tillegg til kundeveksten har også et godt globalt aksjemarked hjulpet kundenes verdier til å vokse raskt det siste året.

Totalt er kundenes forvaltningskapital nær doblet i verdi siden årsskiftet, fra 12,2 til 24,0 milliarder kroner.

Det er en skikkelig fin tillitserklæring

– Vi har veldig lite markedsføring. Veksten kommer i stor grad fordi kundene anbefaler Kron til venner og familie. Det er en skikkelig fin tillitserklæring, sier Leikvoll.

Jarle Holm, leder for strategi og digitale produkter i personmarkedet i Storebrand, legger vekt på at Storebrand har bidratt til at enda flere har høy tillit til merkevaren Kron.

– Folk er trygge på at kvaliteten på produktet de får gjennom Storebrand som et ledende kapitalforvaltningshus. Det nyter også kundene som bruker Kron godt av. Vi bruker kompetansen til Norges største private kapitalforvalter godt, i alt fra solid arbeid med bærekraft i investeringer til å plukke de beste fondene til fondspakkene i Kron, poengterer han.

– Drive utvikling basert på kundens behov

Fremover skal tilbudet i Kron-appen utvikles videre. Ordreformidling blir den første nyheten i 2025. Ordreformidling betyr at kundene selv kan kjøpe, selge og flytte fond, enda enklere enn før, i tillegg til forvaltningen Kron tilbyr kundene blant annet gjennom fondspakkene hvor forvalterne velger fond og rebalanserer porteføljen din for deg.

I løpet av våren skal også flere hundre tusen Storebrand-kunder med Egen Pensjonskonto få en enklere og mer engasjerende hverdag gjennom Kron-appen.

– Sparing vil være en ekstremt viktig inngang til å vinne kunden fremover – også for bank, forsikring og andre produkter. Mange får mer penger, men må samtidig ta et større ansvar for sparing til egen alderdom. Heldigvis ser vi at flere nordmenn endelig begynner å spare mer i fond. Vi ser også økt en etterspørsel etter digital rådgivning, og venter at denne digitaliseringstrenden bare vil fortsette, sier Holm.

Dårlig service er dårlig butikk

– Kron har vært flinke til å drive utvikling basert på kundens behov, og slik vil det være også i fortsettelsen. Vi ønsker at denne måten å jobbe på skal gjennomsyre alt vi gjør. Dette er en inspirasjon for alle i Storebrand, sier Camilla Leikvoll.