hjemmekontor

Slik er reglene rundt hjemmekontor for landets største kundesentre

Muligheter for hjemmekontor har blitt en del av arbeidshverdagen for mange, men hvordan praktiserer egentlig noen av landets største kundesentre det? Vi har spurt – og fått vite hvorfor de gjør det slik. 

Mens noen har omfavnet hybridmodellen med åpne armer og gir ansatte stor fleksibilitet, har andre valgt å holde fast ved kontorstolen.

I denne artikkelen tar vi en titt på hvilke regler de større kundesentrene har rundt hjemmekontor.

DNB: – Aller fleste har mulighet for hjemmekontor

Trond Prestø er leder for DNBs 1100 medarbeidere på kundesenteret.

Trond Prestø, leder for DNBs kundesenter. FOTO: DNB

Han kan fortelle at de aller fleste ansatte har mulighet for hjemmekontor.

– Men det finnes unntak. Deltidsansatte, vikarer, nyansatte første 6 månender, utdyper han.

I konsernet har de en ordning med 3 + 2, som betyr minst tre dager på kontoret og mulighet for to dager på hjemmekontor.

Grunnen til at de er fleksible er for at de ønsker å være en attraktiv arbeidsplass. Han utdyper likevel:

– I kundesenteret prefererer de fleste å komme på kontoret oftere enn dette, og veldig mange er her hver dag.

– Alle lederne er fysisk tilstede hver dag, og vi oppfordrer medarbeidere til å være her fysisk tilstede for hverandre, slik utvikler vi kultur og legger til rette for et bedre arbeidsmiljø, avslutter Prestø.

Telenor: – Strenge regler på hvor man kan jobbe

Hos Telenor er det rundt 350 medarbeidere som jobber med kundeservice og betjener kundehenvendelser, fordelt på flere interne kundeservice-lokasjoner og avdelinger, og hos en ekstern partner de bruker.

Direktør for Kundeservice i Telenor Norge, Eli Henriette Larsen. FOTO: Telenor

Eli Henriette Larsen, direktør for Kundeservice i Telenor Norge, forteller at medarbeiderne hovedsaklig jobber fysisk på kontoret.

– Men, vi legger til rette for hjemmekontor dersom det er behov.

Vi er veldig opptatt av å ivareta kundens personvern

Hun begrunner valget med personvern.

– Vi sitter med kunder på telefon eller har kundeinformasjon i systemer, og vi er veldig opptatt av å ivareta kundens personvern, derfor har vi strenge regler på hvor man kan jobbe.

I tillegg trekker hun frem de sosiale fordelene ved å møtes fysisk.

– Samtidig ser vi at det er viktig og nyttig for mange å sitte i miljøer hvor man kan løse saker sammen med gode kollegaer.

Nav: – Retningslinjer basert på kunnskap

På Nav kontaktsenter er det omtrent tusen ansatte. Alle de har de ansatte mulighet for å jobbe hjemmefra, så lenge det er i tråd med retningslinjene de har satt for hjemmekontor.

Retningslinjene for hjemmekontor er:
  • Arbeid på fysisk arbeidsplass er fortsatt hovedregelen.
  • Ved regelmessig bruk av hjemmekontor skal det inngås en skriftlig avtale. Det bør ikke avtales regelmessig bruk av hjemmekontor ut over 40 prosent av stillingen.
  • Retningslinjene gjør den ansatte oppmerksom på at det bare er under visse vilkår innenfor smittevernhensyn på korona at hjemmekontor er omfattet av yrkesskadeforsikringen.
  • Arbeidsgiver legger til rette for å ha utstyr på utlån for et begrenset antall medarbeidere.
  • Hjemmekontor kan brukes som et tilretteleggingstiltak, slik at medarbeidere kan velge å jobbe med sin friske del hjemmefra etter avtale med leder.

Ansatte kan ikke ha hjemmekontor om de oppholder seg utenfor Norge, og det stilles krav til gode kontorfasiliteter, internett, og at personvern og taushetsplikt ivaretas.

– Vi evaluerer og reviderer retningslinjene våre om hjemmekontor regelmessig, forklarer Asle Sten, avdelingsdirektør for HR, administrasjon og sikkerhet ved Nav kontaktsenter styringsenhet.

Asle Sten, avdelingsdirektør for HR, administrasjon og sikkerhet ved Nav kontaktsenter styringsenhet. FOTO: Nav

Da koronapandemien kom i mars 2020, la Nav til rette for hjemmekontor.

– Vi erfarte at hjemmekontor fungerte godt og gav oss en større fleksibilitet. Vi valgte derfor å videreføre hjemmekontor etter pandemien, for de som ønsker det med retningslinjer som ivaretar både den ansatte og arbeidsplassen, forklarer Sten.

Han forklarer at de har jobbet kunnskapsbasert og fulgt med på forskning og erfaringer som har blitt gjort så langt med bruk av hjemmekontor.

– Retningslinjene er et resultat av dette. Vi har jevnlig dialog om hvordan ordningen fungerer for den enkelte medarbeider, for arbeidsmiljøet og for utførelsen av oppdraget vårt, utdyper han.

Han sier videre at ledere er tett på for å sikre at bruk av hjemmekontor ikke fører til helseutfordringer, som for eksempel helseplager som følge av dårlig ergonomisk arbeidsplass eller psykiske plager.

– Vi er også opptatte av at det skal være ansatte i lokalene på arbeidsplassen, slik at vi ivaretar et godt fysisk arbeidsmiljø og kollegastøtte, spesielt til nyansatte i Nav kontaktsenter, avslutter han.

Gjensidige: – Opptatt av at kontoret skal være fylt 

Gjensidige har rundt 200 ansatte fordelt på kundesentre i Fredrikstad og Bergen, og her har også de ansatte muligheter for hjemmekontor.

Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Aani Rysstad. FOTO: Gjensidige

– Samtidig er vi opptatte av at kontoret vårt skal være fylt med våre eminente rådgivere slik at vi alle får glede av å møte hverandre i hverdagen, sier Bjare Aani Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Han forteller at de prøver etter beste evne å legge til rette både for fleksibilitet og fellesskap på arbeidsplassen.

– Hos oss er det det et stort flertall som ønsker å jobbe fra kontoret så vi har god erfaring med å tilby hjemmekontor der det er til det beste for den enkelte.

Fremtind

Fremtind er forsikringsselskapet som er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika Gruppen. De er rundt 42 stykker på kundesenteret.

Regelen er at kundeserviceansatte har mulighet for hjemmekontor to dager i uken.

– Vi tar i tillegg en vurdering av den ansattes kompetanse så lenge det er snakk om kundekontakt, forklarer leder for kundesenter, Magnus Østberg.

Leder for kundesenter, Magnus Østberg. FOTO: Privat

Han forklarer videre at det har fungert fint å tilby denne fleksibiliteten som et gode. Men, han understreker likevel det sosiale aspektet.

– Å bygge et godt arbeidsmiljø og en god kultur i kundesenteret krever stor grad av fysisk tilstedeværelse blant alle ansatte, og derfor er vi glade for at våre ansatte bruker mesteparten av arbeidstiden på kontoret selv om bruk av hjemmekontor er en mulighet, avslutter Østberg.

Dårlige kunder blir straffet av KI-modell: – Får pisk