– Arbeidsgivere får ikke levert lønnsopplysninger for over 4 millioner arbeidstakere og pensjonister innenfor fristene som gjelder nå, fortsetter Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.
Langvarig datatrøbbel hos Skatteetaten med a-ordningen skaper problemer for alle landets 260 000 arbeidsgivere og deres regnskapsførere, som månedlig innrapporterer opplysninger for over 4 millioner arbeidstakere og pensjonister.
– Skatteetaten er i ferd med å gjøre landets arbeidsgivere til lovbrytere
– Denne hendelsen har sin bakgrunn i vedlikehold av løsningen hos Skatteetaten. Dette vedlikeholdet hadde dårlig timing, i og med at det var kort tid frem mot frist for innrapportering av lønnsytelser. Det som er verre, er at Skatteetatens løsninger i lang tid har fungert altfor svakt. Det er stadig vekk treghet og nedetid. Dette er uakseptabelt, sier Aale-Hansen.
Innrapportering av lønn skjer gjennom en ordning som kalles a-ordningen.
De som skal gjennomføre innrapporteringene er svært frustrerte og slitne
Dette er en samordnet måte for arbeidsgivere å rapportere opplysninger om inntekt og ansatte til NAV, SSB og Skatteetaten. Ordningen er digital og opplysningene blir sendt elektronisk.
– Vi opplever at Skatteetaten er i ferd med å gjøre landets arbeidsgivere til lovbrytere. De som skal gjennomføre innrapporteringene er svært frustrerte og slitne, og at utfordringene er gjentakende gjør det vanskelig å tolerere at løsningene ikke fungerer slik de skal, sier Aale-Hansen.
– Dreier seg om 190 milliarder kroner
– Det er nå store problemer med a-ordningen, og dette har vi kommunisert med Skatteetaten helt fra starten av nyåret. Det viktigste er å få løst problemene, inkludert imøtekomme behov for fristutsettelse, sier Aale-Hansen.
– Dernest må vi se på rutiner for å unngå tilsvarende senere. I dette tilfelle oppdatering av systemer rett før frist for innsendinger, legger han til.
– Jeg forventer at Skatteetaten tydelig erkjenner problemene, og enda tydeligere kommuniserer det til alle landets 260 000 arbeidsgivere, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge. FOTO: CF Wesenberg/Kolonihaven
Dette dreier seg blant annet om innrapporteringer av 190 milliarder kroner i lønn, pensjon og andre ytelser.
– Skatteetaten leverer elektroniske tjenester som holder uakseptabelt kvalitetsnivå, understreker Aale-Hansen.
Jeg forventer at Skatteetaten tydelig erkjenner problemene
Starten på 2025 har vært ille for arbeidsgivere som er lovpålagt å innrapportere lønns- og personalopplysninger til Skatteetaten. Etter nyttår fungerer Skatteetatens løsninger så dårlig at det har vært og er problemer med en rekke av Skatteetatens rapporteringstjenester.
– Jeg forventer at Skatteetaten tydelig erkjenner problemene, og enda tydeligere kommuniserer det til alle landets 260 000 arbeidsgivere og deres regnskapsførere som månedlig innrapporterer opplysninger for over 4 millioner arbeidstakere og pensjonister, sier Aale-Hansen.
– Helt uakseptabelt
A-ordningen ble tidligere forvaltet av Altinn/Digitaliseringsdirektoratet.
– A-ordningen ble innført for 10 år siden, og uvisst av hvilken grunn ble dette i 2020 overført til Skatteetaten. Det er grunn til å stille spørsmål hvor smart dette var. Skatteetaten har mye kompetanse og ressurser, men åpenbart ikke tilstrekkelig. Det vi nå ser er uakseptabelt, forklarer han.
Frist for å innrapportere ble flyttet til 7. januar, og samtidig ble sanksjoneringsløpet utsatt.
– Dette gjør likevel at de som innrapporterer etter fristen blir lovbrytere. Nå nærmer vi oss frist for innbetaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. Flere uttrykker store bekymringer for om de rekker å få beløpene korrekte innen innbetalingsfristen den 15. januar. Dersom fristen ikke overholdes, kommer det rentebelastninger.
– Skatteetaten må imøtekomme arbeidsgiverne med utsatte frister eller utsette rentebelastninger, og ikke minst løse sine tekniske utfordringer både på kort og lang sikt, avslutter Aale-Hansen.
– Fungerer som normalt
Til Nettavisen forteller divisjonsdirektør i Skatteetaten, Torstein Hoem, at de har hatt problemer med innlevering av noen typer a-meldinger tidligere, men at nå skal alt fungere som normalt, bortsett fra at det tar lengre tid enn vanlig å få tilbakemelding.
Divisjonsdirektør i Skatteetaten, Torstein Hoem. FOTO: Skatteetaten
Til kritikken fra Regnskap Norge om at de forventer at Skatteetaten tydelig erkjenner problemene, svarer han:
– A-ordningen er en svært sentral ordning som grunnstein for mange tjenester i offentlig og privat sektor. Ordningen har store volumer og selv små forstyrrelser kan ha svært uheldige konsekvenser. En sikker og stabil drift av a-ordningen har derfor høy prioritert hos oss.
– I år, som enkelte andre år, kommer vi med årsrevisjoner av a-meldingen. Dette gjør vi for å legge inn endringer som følge av regelendringer og for å forbedre a-ordningen. Disse endringene må da dessverre også introduseres ved årsskiftet. Vi jobber med å utforske måter vi kan redusere risikoen ved disse årsrevisjonene ytterligere og vil ta med oss erfaringene fra årets revisjon i dette arbeidet.