9 av 10 er medlem i minst én kundeklubb, og i snitt er vi med i seks kundeklubber eller bonusprogrammer hver, viser tall fra YouGov, innhentet på vegne av Forbrukerrådet.
Halvparten har kjøpt mer enn de planla på grunn av markedsføringen.
Blant de som er med i slike klubber, mottar 1 av 4 flere e-poster eller sms om dagen.
I den samme undersøkelsen svarer halvparten at markedsføring fra kundeklubber og nyhetsbrev har fått dem til å kjøpe mer enn planlagt.
– Kundeklubber kan gi nyttige tilbud, men vær obs: Kjedene gjør alt de kan for å få deg til å kjøpe mer, og noen går heller ikke av veien for å lokke deg til å bruke penger du ikke har. Det er viktig å være klar over at ikke alle fordeler er så gode som de virker ved første øyekast, sier Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.
Grep fra spillverdenen
BURSDAGSBONUS: Hos Kappahl gir 1000 poeng en bonus til en verdi av 25 kroner, som kan brukes ved et senere kjøp. FOTO: Forbrukerrådet
Forbrukerrådet har også gjort en egen kartlegging av salgsteknikkene som brukes i nyhetsbrev fra kles- og sportskjeder. Det kommer det frem at kjedene overlater lite til tilfeldighetene.
Sollien Eriksrud forklarer at mange av kundeklubbene bruker spillinspirerte teknikker, som er designet for å skape en følelse av fremgang og belønning.
Det kan være nivåer som ‘sølv’, ‘gull’ og ‘platinum’-medlemskap, eller poengsystemer hvor du tjener poeng for hvert kjøp. Disse framstår ofte mer fordelaktige enn de faktisk er.
– 1500 poeng kan høres mye ut, men er gjerne ikke verdt mer enn 30 kroner. Denne verdien må ofte tas ut i et nytt kjøp som må gjøres innen en frist på seks eller tolv måneder, og det er gjerne uklart hva den reelle verdien av opptjente poeng er, fortsetter Sollien Eriksrud.
Dette er teknikker som er laget for å få oss til å kjøpe mer enn vi hadde tenkt.
– Når folk føler at de er nær ved å nå et nytt nivå eller har samlet nesten nok poeng til en belønning, er det lett å putte en ekstra vare i handlekurven.
Høyt trykk på søndager
Ifølge Klarna handler vi tre ganger så mye klær, sportsutstyr og skjønnhetsprodukter på nett som ellers, bare i løpet av én time søndag kveld.
REKLAME FOR PRIVATLÅN: Ellos tilbyr deg å ta opp et lån for å kjøpe ny sofa i et nyhetsbrev fra 11. februar.
Søndag var også den dagen da flest nyhetsbrev i Forbrukerrådets kartlegging ble sendt ut.
– Det å sende ut reklame akkurat på det tidspunktet folk er mest tilbøyelige til å shoppe, er bare ett av de mange salgstriksene kjedene bruker for å få oss til å kjøpe mer, mener Sollien Eriksrud.
«A loan to make it happen.»
Andre grep som ofte brukes i markedsføringen er meldinger om at tiden for tilbudet renner ut og at du går glipp av det hvis du ikke slår til nå.
– Klokker som tikker ned tiden til tilbudet du har fått forsvinner, eller informasjon om at produktet du ser på straks er utsolgt, er andre typiske eksempler på manipulerende design mange kjeder benytter seg av, forklarer hun.
I de drøyeste tilfellene kombineres dette med tilbud om å handle produktet på kreditt, eller betale gjennom Klarna. Da kan noen være tilbøyelig til å bruke penger de nødvendigvis ikke har.
Vurder fordelene dine
Sollien Eriksrud understreker at Forbrukerrådet ikke er mot kundeklubber, men oppfordrer forbrukerne til å ha et bevisst forhold til hvilke klubber de melder seg inn i, og hvordan man bruker dem.
De anbefaler kunden å vurdere hvorvidt medlemskapet faktisk gir deg fordeler, eller om det først og fremst fører til unødvendige kjøp og fristelser.
– Vi er opptatt av at det skal være enkelt for alle forbrukere å ta gode miljøvalg. Når vi lokkes til å kjøpe ting vi ikke egentlig trenger, er det lite gunstig både for lommeboka og miljøet.
– Ta gjerne en gjennomgang av medlemskapene dine, og meld deg ut av de du ikke lenger har nytte av. Husk at det alltid skal være en enkel avmeldingsmulighet i nyhetsbrevene og SMS-ene du mottar.