Inger Lise Blyverket. Foto: John Trygve Tollefsen
Inger Lise Blyverket. Foto: John Trygve Tollefsen

Dette er selskapene med flest klager i 2024

Snaut 50 000 forbrukere tok kontakt med Forbrukerrådet i fjor. Her er en oversikt over selskapene som utpeker seg som verstingene. 

Forbrukerrådet mottok 49 134 unike henvendelser på e-post, telefon og kontaktskjema i løpet av fjoråret. Mange ulike spørsmål til tross: I 2024 var det særlig én aktør som skilte seg ut.

Elkjøp får flest klager

Elkjøp er enkeltaktøren med flest henvendelser i fjor, tett etterfulgt av Diamond Dental AS.

Tredjeplassen tildeles Power, med Telenor hakk i hæl.

Se oversikten fra Forbrukerrådet med topp ti listen:

Skjermdump fra Forbrukerrådet.

Hvite tenner var ikke gratis likevel

Men, om vi tar omfanget av kunder i betraktning, peker Diamond Dental AS seg klart ut.

Abonnementstilbyderen av tannblekingsproduktet White Bright genererte totalt 1251 henvendelser til Forbrukerrådets veiledningstjeneste i året som gikk.

Skjermdump fra Whitebright.no

Det er bare 72 færre henvendelser enn det de mottok på Elkjøp, som tross alt er en av landets største elektronikkforhandlere.  Det betyr at Forbrukerrådet fikk i snitt over fem henvendelser om tannblekingsproduktet White Bright hver eneste arbeidsdag i 2024.

Brorparten av henvendelsene om White Bright dreide seg om såkalte «gratis» prøvepakker, men som i realiteten kan fange deg inn i en abonnementsavtale det ofte er krevende å komme seg ut av.

Gjør en sjekk før du bestiller

Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, advarer mot produkter og tjenester som markedsføres som «gratis».

– Abonnementsfeller er dessverre blitt mer utbredt. I løpet av fjoråret så vi flere aktører, som for eksempel Diamond Dental og Norwegian Lab. De får forbrukere inn i abonnementsavtaler ved å tilby «gratis» hvite tenner og kosttilskudd. Mange tar kontakt med oss for hjelp til å komme seg ut av det som har vist seg å være et abonnement, sier Blyverket, og legger til:

– Husk at du har 14 dagers angrerett fra du får første pakke i posten. Velger du å angre på produktet, så gjelder dette også for det tilhørende abonnementet, understreker hun.

Hun råder deg til å gjøre en sjekk av firmaet før du eventuelt bestiller, samt å ha en sunn skepsis til alt som er «gratis».

Forbrukerklageutvalget har i 2024 behandlet flere saker der forbrukere har klaget inn tannblekingsaktører for å ha lurt dem inn i abonnementer. Det har endt med medhold til forbrukerne, fordi kravene for angrerett ikke er oppfylt.

Disse bransjene er verst

Håndverkerbransjen og bilbransjen er gjengangere på toppen av henvendelsesstatistikken til Forbrukerrådet. 2024 var intet unntak.

På toppen troner bruktbilbransjen, som totalt sett genererte 4777 unike henvendelser i fjor. Det var 3132 henvendelser om kjøp/salg av næringsaktører og 1578 henvendelser om kjøp/salg mellom privatpersoner. Historisk sett er dette en bransje som gir mange hodebry, med en økning på snaut fire prosent fra 2023.

1 av 2 har kjøpt mer enn planlagt: Slik manipulerer kundeklubbene deg

Etter bruktbilbransjen kommer håndverkerbransjen, med 3067 henvendelser, på en andreplass. Bransjen har tronet høyt oppe i statistikken de siste årene, men viser en liten nedgang fra 2023 til 2024 på rundt seks prosent.

– Vi oppfordrer både blivende bruktbilkjøpere- og selgere til å bruke Forbrukerrådets kontraktsmaler for å unngå konflikter, sier Blyverket.

Skjermdump fra Forbrukerrådet.