Salesforce har tilgang på enorme mengder transaksjonsdata fra varehandelen, og bruker hvert år disse til å lage rapporter om julens shopping.
Årets rapport, som analyserer julehandelen fra 1. november til 31. desember, trekker frem en rekke spennende funn.
– Julen genererer opptil 200 prosent flere returer enn Black Friday og Cyber Week
Hvert tiende kjøp i netthandelen returneres etter årets mest intense shoppingperiode, november og desember. Dette tilsvarer varer verdt 122 milliarder dollar, ifølge Salesforce.
Shoppingmaratonet som begynner med Black Friday, etterfulgt av julehandelen og avrundet med romjulssalget, løfter netthandelen til nye høyder. Men bak kulissene vokser også antallet returer.
Når julegavene pakkes opp, endres mønsteret
Ifølge Salesforce-rapporten, som er basert på data fra 1,5 milliarder forbrukere globalt, har antallet returer økt med hele 28 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Bryter man ned tallene, viser det seg at netthandelens to superstjerner, Black Friday og Cyber Week, har lavest andel returer. Men når julegavene pakkes opp, endres mønsteret. Julen genererer opptil 200 prosent flere returer enn Black Friday og Cyber Week.
AI-agenter kan være en del av løsningen
Samtidig øker kravene til bærekraft, noe som legger press på bedriftene for å finne nye løsninger.
Ifølge Rune Reikerås, salgssjef i Salesforce Norge, kan AI-agenter være en del av løsningen, noe stadig flere netthandelsbedrifter begynner å få øynene opp for.
– AI-agenter kan bruke data om returene og bomkjøpene våre til å skape mer effektive ruter og koordinere transport, sier han.
Pleier du å returnere varer kjøpt på nett? FOTO: Shutterstock
Reikerås trekker også frem AI-teknologiens mulighet til å håndtere returnerte varer, der teknologien kan bidra til å avgjøre om produktene bør repareres, resirkuleres eller selges videre.
– Bedrifter kan ved hjelp av agenter og data forutse returvolumer og planlegge lagerbeholdningene sine bedre. Dette reduserer overproduksjon og utslipp fra unødvendig produksjon, legger han til.
– Forbrukerne har siste ord
I tillegg understreker han at nettbutikker bør satse på bedre produktbeskrivelser, nøyaktige/ti størrelsesguider og tydelig informasjon om returprosessen, noe han tror ikke bare vil redusere kostnader, men også forbedre kundeopplevelsen.
Teknologi er bare én del av løsningen. Han understreker også forbrukernes rolle og peker på TikTok-trender som «try-on haul» og «bracketing», der kunder bevisst bestiller flere varer eller størrelser for å returnere det som ikke passer.
– Forbrukerne har siste ord. Deres beslutninger avgjør til syvende og sist hvor stort klimaavtrykk netthandelen får. For å snu trenden kreves det innsats fra både bedrifter og forbrukere, sier Reikerås.