– Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
– Halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser
Circle K ønsker å ta et oppgjør med de usmakelige kundene.
– Vi kaller det «Kindness Week», og hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser.
«Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler Sandsbråten trekker frem som stasjonsansatte får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier hun.
TRIVES EGENTLIG: Celine Stadtler, Circle K-ansatt, trives egentlig godt i jobben, men er lei av å bli trakassert av kunder. FOTO: Terje Borud
Celine Stadtler har opplevd menn som blir værende i kaféområdet bare for å se på henne.
– De sier at de kommer bare for å se på rumpa mi når jeg jobber, forteller hun til TV2.
– Mer enn halvparten har observert kunder som har trakassert serviceansatte
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer mer enn halvparten at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte.
Tre av ti har vurdert å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
– Slike hendelser kan oppleves vanskelige og ubehagelige for andre kunder, men situasjonen er enda verre for den som blir trakassert. Derfor setter vi stor pris på alle som bryr seg og støtter den ansatte når noe ikke er greit, sier Sandsbråten.
Trist og skremmende
I undersøkelsen kommer det fram at én av fem nordmenn er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering.
Om lag 1 av 14 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer – noe som tilsvarer 350 000 nordmenn.
– At så mange mener servicemedarbeidere må tåle trakassering er trist og skremmende, sier Sandsbråten
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. FOTO: Terje Borud
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, legger hun til.
Trakasseringen er så vanlig at lederne advarer de nyansatte. De håper nå norske politikere vil ta grep for å stanse trakassering av service-ansatte.
HR-direktør Sandsbråten viser til en ny lov som er på gang i England. Der har regjeringen nylig foreslått å gi strengere straffer for vold og trakassering av butikkansatte.
– Dette syns vi er veldig spennende, og vi ønsker gjerne at dette skal bli sett på i Norge også, sier hun til TV2.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland, administrerende direktør. FOTO: Virke
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Jobber med nytt lovforslag
Arbeids- og inkluderingsministeren har ansvar for politikken knyttet til arbeidsmarked, arbeidsmiljø, pensjoner, velferd og inkludering. FOTO: Regjeringen
– Dette er helt uakseptabelt. Det skal være trygt og godt å jobbe i Norge, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) til TV2.
Hun forteller likevel at hun kjenner problemstillingen.
– Jeg har jobba på bensinstasjon selv, og forstår godt utfordringen.
Brenna understreker at alle former for trakassering på arbeidsplassen er forbudt og straffbart, og at seksuell trakassering har et særlig vern i både arbeidsmiljøloven og likestillings- og diskrimineringsloven.
Regjeringen gjorde også flere endringer i arbeidsmiljøloven i fjor for å styrke vernet mot seksuell trakassering, og jobber nå med et nytt lovforslag.
– Det skal styrke Arbeidstilsynets muligheter til å slå ned på trakassering og håndheve loven, sier hun.