– Dette gleder vi oss veldig til, Bjarte Lyssand, partner i CustomerTrends, innledningsvis.
Med teknologiens raske utvikling og endrede kundebehov er det viktig for bedrifter å holde seg oppdatert.
Undersøkelsen fra CustomerTrends og LeadDesk håper å være et viktig steg for å forstå hvordan kundeservice i 2030 kan se ut, og hvordan ledere kan møte fremtidens utfordringer og muligheter.
Undersøkelsen
Bjarte Lyssand, Partner i CustomerTrends, under Kundeservicedagene 2024. FOTO: Tekna / Magnus Berg
Dette er tredje gangen CustomerTrends ber kundeserviceledere å spå fremtiden.
– Først gjorde vi dette i 2018 med blikket mot 2021. Så gjorde vi det igjen i 2022 med fokus frem mot 2025. Nå ser vi frem mot 2030, forteller Bjarte Lyssand, partner i CustomerTrends.
Tidligere har undersøkelsen bare fokusert seg på norske kundeserviceledere.
Veldig spennende
– Denne gangen blir studien også nordeuropeisk, og det er veldig spennende. Vi inkluderer deltakere fra de nordiske landene, Nederland og Spania, utdyper samarbeidspartner Silje Abrahamsen, Director for Enterprise Sales i Norge hos LeadDesk.
Undersøkelsen skal basere seg på svar fra blant annet kundeserviceledere, IT-ledere og eksperter på kundereiser.
– Som takk for deltakelsen får deltakerne en ferdig rapport. Undersøkelsen sendes ut de neste to ukene, og vi har resultatene klare rundt mars/april, forteller Abrahamsen.
– Vi ønsker å forstå ledernes syn
Lyssand mener at det aldri har vært så utfordrende som nå å være kundeserviceleder.
– Det skjer så mye. Teknologien raser av gårde, kundenes forventninger stiger til nye høyder, og generasjon Z bringer nye behov og utfordringer, blant annet, forklarer han.
Han mener at det kan være nyttig å vite hvordan andre i samme posisjon tenker og vurderer ulike fremtidsscenarier. Slik kan man ha best mulig grunnlag for å treffe beslutninger og veivalg.
Silje Abrahamsen, Director, Enterprise sales, Norway at LeadDesk. FOTO: LinkedIn
– Vi kan spørre om tusen ting, men det vi opplever som det mest interessante er dette med selvbetjening og AI. Vi er veldig nysgjerrig på hva kundeservice og IT-ledere mener om det, forteller Lyssand.
Endre kundeservice fundamentalt
– AI kan endre kundeservice fundamentalt. Vi ønsker å forstå ledernes syn på disse teknologiene for å kunne gi best mulig råd og veiledning, legger Abrahamsen til.
– Verdifull innsikt
De håper at flest mulig ønsker å delta i undersøkelsen.
– Vi tror at å delta i undersøkelsen vil gi deg uvurderlig input i forhold til undersøkelsen og rapporten, men det er også en fin refleksjonsøvelse for den enkelte respondent, mener Lyssand.
Han forklarer videre at de allerede har fått testet spørsmålene på norske kundeservicemiljøer med positiv respons.
Lyssand og Abrahamsen er spent på hva undersøkelsen vil avdekke.
– Vi er nysgjerrige på svarene og ser etter forskjeller mellom land og bransjer. Det blir interessant å se om det er enighet om AI sin rolle i kundeservice. Resultatene kommer om noen måneder, og vi gleder oss til å dele dem, sier Lyssand.
– Denne rapporten gir verdifull innsikt for ledere som vil være forberedt på fremtidens kundeservice. Vi håper funnene vil inspirere til innovasjon og strategisk planlegging, avslutter Abrahamsen.
CustomerTrends eier Kundeserviceavisen.