Lojaliteten til strømmetjenester synker, og flere oppgir å ha sagt opp strømmetjenester i 2024, enn i 2023.
Det viser den ferske undersøkelsen Digital Consumer Trends 2024 fra Deloitte.
Undersøkelsen ser på digitale medievaner til innbyggere i Norge, Sverige og Danmark. Rapporten ser blant annet på trender innen strømming, bruk av kunstig intelligens, og nyhetskonsum- og vaner.
– Overrasket
Hele 78 prosent av befolkningen i Norge oppgir å ha tilgang til et betalt strømmeabonnement. Det er høyere enn våre skandinaviske naboer.
Andelen er voksende fra 2023 til 2024, etter å ha sunket noe etter covid-toppnoteringen fra 2022 til 2023.
Bransjeekspert innen Teknologi, media og telekom i Deloitte, Joachim Gullaksen, er overrasket over at flere betaler for strømmetjenester, tross dyrtiden vi har opplevd det siste året.
– Det er åpenbart at strømmeabonnementene er viktige for folk, vi bytter dem ut, men etterspørselen stiger. Da vi i 2023 opplevde en nedgang i betalte strømmetjenester, tenkte vi at det var en utvikling som ville vedvare med det høye rentenivået vi ser. Det viste seg å ikke være tilfelle, sier Gullaksen.
TV viktigste nyhetsmedium i Sverige og Danmark – nordmenn trykker Snapchat til sitt bryst
Norge skiller seg ut fra nabolandene på flere punkter i undersøkelsen.
Det kommer tydelig frem på spørsmål om hvordan man oppdaterer seg på nyheter; i Norge er det nettaviser og nyhetsapper som i flere år har vært folks viktigste kilde til nyheter.
I Danmark og Sverige fortsatt er TV flest oppgir som sitt primære nyhetsformat.
At nordmenn i stor grad konsumerer nyheter på nett er hevet over enhver tvil
At nordmenn har et høyt nyhetskonsum på mobilen, kommer frem flere steder i undersøkelsen. Der hele 32 prosent av nordmenn oppgir Snapchat som en foretrukket kanal å oppdatere seg på nyheter på, er andelen i Sverige og Danmark på henholdsvis 9 og 6 prosent.
To av tre nordmenn føler de må bruke telefonen som det første de gjør når de våkner, samtidig som 61 prosent mener de bruker for mye tid på telefonen.
– Det at såpass mange nordmenn bruker Snapchat til å oppdatere seg på nyheter, henger trolig sammen med at medier som VG har hatt en tydelig tilstedeværelse her. At nordmenn i stor grad konsumerer nyheter på nett er hevet over enhver tvil, men det gjør samtidig at vi også oppgir oss mest eksponert for falske nyheter i sosiale medier, sier Gullaksen.
Han viser til at 48 prosent av nordmennene i undersøkelsen oppgir en økning i falske nyheter sine sosiale medier-kanaler. Dette er en markant økning fra 36 prosent i 2023, og helt klart en bekymringsverdig trend.