KREVENDE: Det kan være mye uforutsigbarhet i kollektivsektoren. Det gjør kundeservicearbeidet ekstra viktig.
KREVENDE: Det kan være mye uforutsigbarhet i kollektivsektoren. Det gjør kundeservicearbeidet ekstra viktig. FOTO: Sune Eriksen/Tinagent

Slik jobber EnTur med å redusere friksjon og frustrasjon i kundereisen

Å få flere til å reise kollektivt er en utfordring. Løsningen til EnTur er sømløse tjenester og kundefokus i alle ledd.

– Kongstanken er at du skal ha lyst til å velge toget eller bussen.

Siv Stafsnes-Gregersen er direktør for kundeservice i det statlige selskapet EnTur. Med en innovativ app og smarte løsninger gjør de livet enklere for kollektivreisende i Norge, samtidig som de reduserer presset på kundebehandlerne.

Når hun tar turen til Kundeservicedagene i mai, er det med reisekofferten full av konkrete eksempler på hvordan EnTur har fått hele organisasjonen til å jobbe for å redusere friksjon og frustrasjon i kundeopplevelsen.

Mediebildet er ofte preget av uheldige kundeopplevelser

Og det trengs, for utfordringene for togreisende står i kø. Forsinkelser og avlyste avganger, togskinner som lider under vedlikeholdsetterslep, mer ekstremvær og uklar kommunikasjon truer alle med å drepe lysten til å velge kollektivt.

– Det er mye uforutsigbarhet i kollektivsektoren, og mediebildet er ofte preget av uheldige kundeopplevelser, sier hun.

– Man sier at «innen fem til syv år snur det», med nye tog og utbedrede togspor. Men hva kan vi gjøre i mellomtiden for at folk ikke gir opp?

Gjør alt smart én gang

Når Stafsnes-Gregersen skal oppsummere EnTur, kaller hun det gjerne «en sykt god idé».

Selskapet får jobbe på tvers av de ulike kollektivselskapene og har bygget en felles nasjonal digital infrastruktur for alt fra betalingsløsninger til informasjonsflyt. Med data fra 60 selskaper og 4000 daglige ruter skal EnTur bidra til et mer oversiktlig kollektivtilbud og varslingssystemer som gir reisende klare alternativer for hva de kan gjøre når det skjer avvik.

Bygge en kultur hvor vi gjør alt vi kan for å bedre kundeopplevelsen