Tonje Opsalhagen, teamleder på Bedriftssenteret hos If Skadeforsikring.
Tonje Opsalhagen, teamleder på Bedriftssenteret hos If Skadeforsikring. FOTO: If

Ledertalent Tonje Opsalhagen: – Det er ikke så ulikt det å være lærer

Hva gjør en kundeserviceleder virkelig god? I vår nye artikkelserie blir vi kjent med de beste i bransjen. Tonje Opsalhagen (35) er teamleder på Bedriftssenteret hos If Skadeforsikring. Med en bakgrunn som adjunkt og nesten ti år i skolen, har hun tatt med seg pedagogikken inn i lederrollen.

Tonje Opsalhagen (35) er teamleder på Bedriftssenteret til If Skadeforsikring. I utgangspunktet er hun utdannet adjunkt.

Etter nesten ti år i skolen følte hun behovet for et skifte, og startet hos If som bedriftsrådgiver i juni 2022. Høsten 2023 fikk hun rollen som teamleder på samme arbeidssted.

Bruker pedagogikken fra lærerkarrieren i rollen som teamleder

Hvorfor vil du jobbe som leder?

– Det er ikke så ulikt det å være lærer, forteller Tonje Opsalhagen. FOTO: If

– Jeg vil jobbe som leder først og fremst fordi det gir meg anledning til å komme enda nærmere ulike mennesker.

– Det er utrolig mye å lære i en lederrolle, og man får utfordret seg selv i ulike settinger.

Det å være med på å utvikle, se potensialet og lede mennesker til å oppnå sine mål har alltid vært noe hun synes er spennende.

– Det er ikke så ulikt det å være lærer, og pedagogikken jeg har med meg fra min lærerkarriere, kan jeg også bruke i rollen som teamleder. 

Hva er viktig for deg når du skal lede andre? 

– Det er viktig for meg at jeg kan forvente en gjensidig respekt når jeg skal lede andre. I tillegg er det viktig for meg at de jeg leder vet at jeg heier på dem, og at jeg ønsker at de skal lykkes. 

Hun forklarer at å dra i samme retning er viktig, og at de hun leder opplever henne som ærlig, tydelig, samtidig som de vet hva de kan forvente.

– Samtidig er det viktig for meg at hele teamet føler en utvikling, og at vi når de målene som er satt for oss.

– Vil gjerne gi alt til alle

Opsalhagen synes det mest utfordrende med lederrollen er tiden.

– Det å ha tid til å se hver enkelt, samtidig som man skal følge nye prosesser, utvikling i markedet, og lede andre i den retningen utviklingen tar, kan være vanskelig.

Hun fortsetter og sier det krever struktur, planlegging og prioriteringer.

– Men, det å prioritere kan være utfordrende i en hektisk hverdag, hvor man gjerne vil gi alt til alle.

Hvordan balanserer du kvalitet og effektivitet?

– Dette er vanskelig spørsmål, men jeg tror at dersom man legger kvalitet som et fundament, vil effektiviteten komme etter hvert som man blir tryggere og får mer kunnskap.

Klare å skille på når man skal velge det ene fremfor det andre

– I tillegg er det viktig å kunne ha litt av begge deler, og klare å skille på når man skal velge det ene fremfor det andre.

Hun forklarer at av og til må kvaliteten være såpass god at man ikke kan forvente den samme effektiviteten, mens andre ganger er det effektiviteten som må stå sentral for at man skal oppnå den fremdriften man ønsker. 

Slik skapes gode resultater

– For å oppnå gode resultater er man avhengig av at alle vet hva som forventes for at vi skal lykkes. Arbeidsmoral og arbeidsinnsats er den viktigste faktoren – fag og systemer kan i stor grad læres.

Arbeidsmoral og arbeidsinnsats er den viktigste faktoren

Hun trekker også frem arbeidsmiljø og utvikling som viktig, både for medarbeiderne, men også for den enkelte leder.

– I tillegg er det viktig at man som leder tør å stå i beslutninger som ikke alltid er positive for alle, for at vi skal skape gode resultater.  

– Jeg er så heldig at jeg har gode kollegaer rundt meg som hele tiden deler sine opplevelser og erfaringer. Dette gjør at vi sammen klarer å skape gode resultater, og at vi kan utfordre hverandre på å bli enda bedre.

– Jeg er så heldig at jeg har gode kollegaer rundt meg som hele tiden deler sine opplevelser og erfaringer, sier Tonje Opsalhagen. FOTO: If

– Tørre og ønske å gå den tyngste veien først

Hva er dine råd til andre som ønsker å bli leder?

Opsalhagen gir nøkkelordene tålmodighet og mot til andre som har ambisjoner om å bli leder.

– Det å være leder handler om mer enn bare en rollebeskrivelse. Det handler i stor grad om å tørre og ønske å gå den tyngste veien først. Man må vise vei for andre.

Du må være den største lagspilleren, den som går foran og får med deg laget på riktig vei.

Hun mener at ønsket må være å lede utvikling, fremgang og se potensialet, mer enn å bare bli «leder».

– Det å bry seg og være glad i mennesker, mener jeg er ekstremt viktig. 

5 kjappe 

Kundens behov vs. Teamets trivsel
Hva prioriterer du: å levere over forventningene til kunden eller å sikre at teamet har balanse og nok pusterom? 

– Her er det viktig med en balanse: Kundens behov skal alltid gå foran, men jeg er også veldig opptatt av teamet skal trives og føle at de mestrer oppgavene sine. Jeg er så heldig at jeg arbeider på et sted hvor vi har både gode rutiner og prosesser som gjør at vi mestrer begge deler. Et godt arbeidsmiljø sørger for at medarbeiderne trives og føler at de mestrer arbeidshverdagen, noe som gjør at de igjen kan gi kunden den beste rådgivingen  

Individets frihet vs. Teamets standarder
Gir du en medarbeider frihet til å jobbe på sin måte, eller holder du på felles rutiner for å sikre lik praksis? 

Teamets standarder. Dette er situasjonsbestemt og rollebestemt, men man er helt avhengig av at alle drar i samme retning og jobber under de samme rutinene. Innenfor et bestemt rammeverk vil det likevel være noe rom for å løse ting ulikt, men når man jobber som team kan ikke alle forvente å gjøre ting på sin egen måte.

DNBs ledertalent: Jørgen Wiklund Kleppe

Ærlighet vs. Motivasjon
Når teamet presterer under mål, velger du å gi direkte og ærlige tilbakemelding for forbedring eller fokuserer du mer på å holde motivasjonen oppe?

– Helt klart ærlighet. Jeg tror at om man hele tiden er så ærlig som mulig, vil dette svare seg på sikt, og man vil ut av ærlighet oppnå motivasjon.

Utvikling vs. Daglige mål
Hvis en nøkkelmedarbeider viser potensial for utvikling, men teamet er avhengig av deres daglige bidrag, hva setter du først: deres utvikling eller dagens leveranser.

– Dagens leveranse. Teamet kommer alltid først, men dersom teamet sammen når sine mål, vil dette på sikt føre til at flere kan utvikle seg, og ta steget videre. Samtidig er det viktig å påpeke at man er avhengig av at alle bidrar med sine kjerneoppgaver for at vi skal nå leveransemålene. Selv om dagens mål er viktig, er det også viktig å presisere at vi verdsetter utvikling og at medarbeidere ønsker å utvikle sitt potensiale. Utvikling av potensiale kan også være å vokse i den rollen man allerede besitter. 

Sykefraværet på sitt høyeste på 16 år: – Nå kreves handling

Åpenhet vs. Effektivitet
Når teamet ønsker en helt åpen dialog der alle kan bidra og utfordre beslutninger, men dette forsinker viktige avgjørelser, hva prioriterer du: å skape rom for dialog eller å ta raske, tydelige beslutninger?

– Effektivitet. Dette er viktig i rollen som leder, man må evne å ta de raske og tydelige beslutningene for å oppnå fremdrift. Samtidig er det viktig å påpeke at balanse er viktig, det at teamet føler seg hørt og sett er også et viktig fundament for å oppnå effektivitet. En åpen dialog og gode relasjoner, vil gjøre det enklere for meg som leder å skape en effektiv og god arbeidshverdag for alle.