– Vår ambisjon er å være bedre enn våre konkurrenter, dette går på både pris, produkter og kompetanse, forteller Ole Laurits Lønnum, konsernsjef i Landkreditt. <strong>FOTO: Bård Gundersen</strong>
– Vår ambisjon er å være bedre enn våre konkurrenter, dette går på både pris, produkter og kompetanse, forteller Ole Laurits Lønnum, konsernsjef i Landkreditt. FOTO: Bård Gundersen FOTO: Bård Gundersen

Historisk godt resultat: – Kunden må være i sentrum

Landkreditt har aldri hatt et bedre år. Med et rekordoverskudd på 352 millioner kroner etter skatt, viser konsernet at en kundesentrisk tilnærming lønner seg. – Kunden må være i sentrum, sier konsernsjef Ole Laurits Lønnum til Kundeserviceavisen.

Landkredittkonsernet hadde i 2024 sitt beste årsresultat noensinne, med 352 millioner kroner etter skatt.

Hva ligger bak det historisk gode resultatet?

– Her er det mange ting som spiller inn. Vi lanserte en vekstrategi i fjor som hittil har levert veldig bra. Men en strategi kan ikke settes i live før riktig kultur er på plass. I Landkreditt handler det om å være en kompetent og forretningsorientert organisasjon, med medarbeidere som trives når muligheter skapes og anerkjennes. Vi var også den banken som var først ut med å sette ned utlånsrentene, noe som ble veldig godt mottatt i markedet.

Samvirke som styrke

– Hos oss er kunden i sentrum, sier Ole Laurits Lønnum, konsernsjef i Landkreditt FOTO: Bård Gundersen

– Som samvirke skiller vi oss fra tradisjonelle aktører i finansnæringen – noe jeg mener er styrken vår.

Banken er ikke på børs, og har dermed ikke et utbyttefokus, men reinvesterer overskuddet til medlemmenes og kundenes beste.

– Dette gir direkte «kundeutbytte» i form av konkurransedyktige priser og gode produkter.

Det innebærer også at Landkreditt er norskeid, og med den brede landbruksportefølje bidrar til norsk matproduksjon.

– Det tror jeg kundene setter pris på, uansett om de bor på landet eller i byen. Så klarer ikke å se at organisasjonsformen vår gir noen direkte ulemper.

– Kunden er det viktigste i alt vi gjør

Hva gjør dere for å skape gode kundeopplevelser? 

– Hos oss er kunden i sentrum. Det innebærer at kunden er det viktigste i alt vi gjør, og da spesielt i utviklingen av nye produkter eller systemer. Vi jobber for å tilby mest mulig selvbetjente løsninger, da vi vet at det er noe mange ønsker.

– I fjorårets EPSI undersøkelse, som måler tilfredshet blant bankkunder, var vi den banken i Norge med størst økning i kundetilfredshet, og gikk inn på en andreplass totalt. Vi var også den banken som hadde størst økning i produktkvalitet og lojalitet blant kundene. Så det gir oss en bekreftelse på at vi er på riktig spor.

Vår ambisjon er å være bedre enn våre konkurrenter

Hva er å være kundesentrisk for dere?

– Vår ambisjon er å være bedre enn våre konkurrenter, dette går på både pris, produkter og kompetanse. Når kunden opplever dette sammen med en varm kultur hvor de blir sett, så lykkes vi med å være kundesentriske.

– Kunden må være i sentrum, men uten kompetente og engasjerte medarbeidere kommer vi ikke i mål.

Kundeservice

Landkreditt er et konsern bestående av bank, forsikring, eiendom og et forvaltningsselskap.

– Så det er ganske mange spredt over hele konsernet som jobber med kundeservice. Vi hadde i fjor stor vekst med omtrent 20% nyansettelser og mange av disse var innen kundeservice.

– Så vi har i dag en gjeng bestående av godt etablerte medarbeidere som har vært ansatt i mange år og en del som er født i dette årtusenet.

I banken er det rundt 15 personer som jobber i kundeservice- avdelingen, hvorav majoriteten er i 20-30 årene.

– Så er jo gledelig å se at vi er en attraktiv arbeidsgiver hos de som kommer rett fra skolebenken.

– Røttene våre ligger i landbruket, men vi skal være en bank for alle

Låneporteføljen til Landkreditt er omtrent 50/50 fordelt mellom landbruk- og privatkunder.

– Vi har røttene våre i landbruket og vi skal alltid være deres førstevalg. Men vi er en bank for alle. Vi har nærmere 120 000 kunder i konsernet, de fleste av disse er privatkunder.

Hva betyr det for landsbrukskundene at dere er rettet mot dem?

– Det betyr at de har en trygg finansiell partner som bruker overskuddet til å tilby konkurransedyktige priser og gode produkter. Og alle landbrukskunder som har lån hos oss blir jo også eiere i samvirket Landkreditt, og kan dermed påvirke styringen av selskapet.

Hvilken bank svarer raskest? Vi har testet åtte banker – noen knuser konkurrentene

Hva betyr det for de øvrige kundene at dere er rettet mot landbruket?

– Som sagt; røttene våre ligger i landbruket, men vi skal være en bank for alle. Det betyr at alle kunder skal dra nytte av gode priser og produkter. Samtidig tror jeg vår tette kobling til landbruk og matproduksjon er noe mange av kundene våre kan identifisere seg med, avslutter Lønnum.