NY PROSJEKTLEDER: – Det er alltid spennende å ta over et prosjekt, og samtidig finne sin egen måte å gjøre ting på, forteller Tonje Raknes.
NY PROSJEKTLEDER: – Det er alltid spennende å ta over et prosjekt, og samtidig finne sin egen måte å gjøre ting på, forteller Tonje Raknes. FOTO: Ida Amalea Furseth

Ny prosjektleder for Kundeservicedagene: – Kundeservice er hjertet i enhver virksomhet

Når Kundeservicedagene 2025 går av stabelen 21.–22. mai på Scandic Fornebu, er det med en ny prosjektleder ved roret. Tonje Raknes fra Tekna har tatt over stafettpinnen og bringer med seg bred erfaring fra arrangementer både nasjonalt og internasjonalt.

Med ny prosjektleder i spissen, lover Kundeservicedagene 2025 både innsikt, inspirasjon og sterke stemmer fra bransjen.

– Det er en veldig givende rolle

Kundeserviceavisen har møtt Tonje Raknes på Teknas hovedkontor i Oslo for å høre mer om hvem hun er, og hva deltakerne kan forvente av årets konferanse.

– Jeg startet i Tekna 1. oktober, og har jobbet som prosjektleder innen konferanser, events og markedsføring i mange år – både i Norge og internasjonalt, forteller Raknes. Blant annet har hun bodd flere år i Sydney og jobbet med store arrangementer i Australia.

Hun har tidligere hatt ansvar for blant annet Olje- og energipolitisk seminar i regi av Norsk Petroleumsforening og jobbet i Norwegian Promotion Group, samt hatt roller i hotellbransjen og for Marcus Evans i Australia.

Nå er hun i Tekna, og prosjektleder for Kundeservicedagene. Hun beskriver arbeidet med årets konferanse som variert, og forteller at hun møter en bransje som virkelig brenner for faget.

– Kundeservice handler ikke bare om å løse problemer, men å skape gode opplevelser, bygge relasjoner og gi kunden følelsen av verdi, forteller Raknes.

– Det er en veldig givende rolle. Det er gøy å se responsen, og hvor viktig denne møteplassen er.

Viktig møteplass for bransjen

INSPIRASJON: – Det er et unikt forum for å dele erfaringer, få faglig påfyll, diskutere nye trender og lære av de beste, forteller Tonje Raknes. FOTO: Ida Amalea Furseth

Kundeservicedagene er en veletablert møteplass for alle som jobber med kundeopplevelser og forretningsutvikling.

I år arrangeres konferansen for ellevte gang, og Raknes understreker hvor viktig det er å samle bransjen.

– Det er et unikt forum for å dele erfaringer, få faglig påfyll, diskutere nye trender og lære av de beste. Jeg har hatt gleden av å jobbe tett med en svært kompetent ressursgruppe for å skape et dagsaktuelt og inspirerende program, sier hun.

Ny inspirasjon å ta med hjem til egen arbeidsplass

Årets tema dreier seg om samspillet mellom strategi, teknologi og innovasjon – med et tydelig fokus på hvordan virksomheter kan møte morgendagens krav til kundeservice.

– Du får praktiske eksempler, konkrete verktøy, og garantert ny inspirasjon å ta med hjem til egen arbeidsplass. Dette er stedet hvor du lærer av de beste, får nye idéer og bygger verdifulle nettverk.

– Kundeservice er hjertet i enhver virksomhet

Raknes forteller at hun trives svært godt i prosjektlederrollen, og gleder seg over responsen fra både foredragsholdere og utstillere.

– Det er alltid spennende å ta over et prosjekt, og samtidig finne sin egen måte å gjøre ting på. Jeg forsøker å være tro mot konferansens kjerne, samtidig som jeg introduserer noen nye grep der det gir verdi.

I fjor feiret konferansen sitt tiårsjubileum, og hadde i den anledning kun ett spor. I år er det tilbake med et mer fleksibelt program med flere parallelle spor og egne workshops.

Bygge relasjoner, skape verdi for kunden og sikre gode opplevelser

– Det gir deltakerne mulighet til å skreddersy sin egen konferanseopplevelse og gå dypere i temaer som er spesielt relevante for dem, forteller hun.

Konferansen har som mål å gi faglig oppdatering og innsikt i hvordan virksomheter kan posisjonere seg for fremtiden.

– Kundeservice er hjertet i enhver virksomhet. Det handler om å bygge relasjoner, skape verdi for kunden og sikre gode opplevelser, sier Raknes.

Et program fullt av høydepunkter

Årets program er spekket med inspirerende navn og aktuelle temaer. Blant annet kommer Rune Bjerke, tidligere DNB-sjef, for å dele innsikt om ledelse og endringsarbeid.

Fra internasjonalt hold kommer Linda Moir, kjent fra Virgin Atlantic og London OL 2012, og Ramtin Matin, innovasjonsdirektør i SpareBank 1 Sør-Norge.

Bjarte Lyssand utbrakte en skål under festmiddagen på Kundeservicedagene 2024. FOTO: Ida Amalea Furseth

Raknes trekker også frem foredrag fra Telias Tove Skarsheim om kompetanseutvikling i kundeservice, samt bidrag fra ledere i blant annet IF, EnTur, Fortum, Gjensidige, Wolt og Finn.no.

– Vi har samlet noen av bransjens mest fremoverlente og inspirerende stemmer, sier hun.

Raknes forteller at man i årets konferanse kan skaffe seg erfaringer fra flere hold.

– Vi er innom mange temaer, blant annet AI i norske kundesentre, motivasjon, kultur, kundetilfredshet og ledelsesarbeid.

Festmiddag og prisutdeling

Konferansen byr ikke bare på faglig påfyll – festmiddagen blir også et høydepunkt, med prisutdeling for Norges beste kundeservice.

– Det er viktig å løfte frem de som fortjener det. Anerkjennelse inspirerer hele bransjen, sier Raknes.

Prisen er basert på Kantars store kundesentermåling, KSindeks, med over 20 000 intervjuer hvert år. KSindeks har samlet erfaringer fra over 160 000 respondenter, og er med dette Norges største og mest representative studie innen kundeservice.

Med Norges største kundeserviceundersøkelse til grunn følges utdelingen derfor tett av ledere på tvers av ulike bransjer.

Fem år siden korona endret arbeidslivet

Prisutdelingen er i regi av CustomerTrends. Partner i selskapet, Bjarte Lyssand, ser frem til å dele hvem som er de beste i landet.

– Vi gleder oss veldig til festmiddagen hvor våre partnere og sponsorer vil dele ut priser i kategoriene Bank, Forsikring, Telefoni, Bredbånd, Strøm, TV- og Strømmetjenester, Reise og Offentlig. I tillegg vil det selvsagt deles ut en pris til den serviceorganisasjonen som norske kunder synes er aller best, forklarer Lyssand.

– I år har vi i tillegg en fin overraskelse, sier han lurt.

Bjarte Lyssand og Tonje Raknes håper mange tar turen til Fornebu i mai.

– Vi lover to dager fylt med inspirasjon, innsikt og gode samtaler, avslutter Raknes.